ΚΥΡΙΑΚΗ
με ελεύθερη γνώμη
ΤΟ ΧΡΕΟΣ- ΚΟΥΡΝΙΑΧΤΟΣ ΧΩΡΙΣ ΑΜΕΣΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ..
του
Γιώργου Προκοπάκη
Ο ESM θα είναι έτοιμος να συζητήσει τα βραχυπρόθεσμα μέτρα για το χρέος στο τέλος Νοεμβρίου ώστε τα μέτρα να τεθούν σε εφαρμογή από την αρχή του 2017. Τα μεσοπρόθεσμα μέτρα δεν πρόκειται καν να συζητηθούν πριν το τέλος του 2017. Όμως, ακόμη και για τη συζήτηση των βραχυπρόθεσμων μέτρων, προϋπόθεση εξακολουθεί να είναι η ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης.
Γνώμη μου είναι πως, μερικώς τουλάχιστον, η προϋπόθεση θα χαλαρώσει. Οπότε, το πιθανότερο είναι πως την 7/12 θα έχουμε "απόφαση" για το χρέος.
Από τα βραχυπρόθεσμα μέτρα, ένα είναι αυτό που έχουν συμφωνήσει όλοι: τη μη κλιμάκωση (αύξηση) του επιτοκίου του δανείου των €11 δις περίπου (Δεκέμβριος 2012) κατά 2%. Ο ESM έχει σε λογαριασμό τις επιστροφές από τα ομόλογα διακράτησης ΕΚΤ (€1.8 δις ήδη, άλλα €3.5 δις αναμένονται από το 2017 και μετά), άρα μπορεί να χρηματοδοτήσει την "ανταλλαγή" δανείων. Όλοι το θέλουν, λεφτά υπάρχουν, αν δεν γίνει θα επιβαρυνθεί ο ελληνικός προϋπολογισμός με περίπου €200 εκατ το χρόνο. Αυτό είναι το βραχυπρόθεσμο μέτρο το οποίο εκτιμώ πως θα ληφθεί ακόμη και πριν την ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης. Αυτή θα είναι η "χαλάρωση της προόθεσης" ολοκλήρωσης της αξιολόγησης. Η επίπτωση του μέτρου (δεν μειώνει το χρέος ούτε εμπλέκεται σε επιμήκυνση ωρίμανσης) είναι η μη αύξηση των τόκων που πληρώνει (θα πλήρωνε εάν δεν είχαμε περίοδο χάριτος μέχρι το 2022) η Ελλάδα - καμία ελάφρυνση σε σχέση με την τρέχουσα κατάσταση.
Μέχρι τέλους Νοεμβρίου, ο ESM θα έχει καταλήξει (πιθανότατα θα έχει ολοκληρώσει σημαντικό κομμάτι των αναγκαίων εκδόσεων ομολόγων) στο εύρος σταθερού επιτοκίου που θα μπορεί να προσφέρει (πιθανότατα 1.2%-1.5%). Αποκλείεται όμως να εφαρμοσθεί γιατί (α) αυξάνει τις άμεσες ανάγκες εξυπηρέτησης του χρέους (από 0.8%), (β) η τελική "προσφορά" του ESM εξαρτάται από το χρηματοδοτικό κενό στο τρέχον πρόγραμμα, από τη συμμετοχή ή όχι του ΔΝΤ, από τη χρονική μετάθεση άλλων μελλοντικών υποχρεώσεων. Είναι απαραίτητη πληροφορία όμως για το ΔΝΤ και την ΕΚΤ ώστε να εκπονήσει κάθε οργανισμός τη δική του ανάλυση βιωσιμότητας χρέους. Επομένως δεν θα υπάρχει καμιά επίπτωση στις συνθήκες εξυπηρέτησης χρέους από την ενδεχόμενη συζήτηση της διοίκησης του ESM τέλος Νοεμβρίου.
Το τελευταίο από τα βραχυπρόθεσμα μέτρα είναι η ανταλλαγή χρέους EFSF με χρέος ESM, μακρότερης διάρκειας. Εκτιμώ πως η ανταλλαγή αυτή αφορά περίπου €20 δις (μπορεί να φθάσει μέχρι €35 δις, με σοβαρή χρηματοδοτική δυσκολία), δεν πρόκειται να γίνει όμως πριν την ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης και την απόφαση συμμετοχής ή όχι του ΔΝΤ. Ακριβέστερα: θα είναι μία από τις "μεταβλητές" που θα χειρισθεί το ΔΝΤ στην ανάλυση βιωσιμότητας χρέους ώστε να λάβει την απόφαση συμμετοχής. Η χρονική μετάθεση των λήξεων δανείων εξυπηρετεί όχι μόνο την ομαλοποίηση μελλοντικών εξοφλήσεων χρεολυσίων αλλά, εαν χρειασθεί μπορεί να ελαφρύνει και τις τρέχουσες ανάγκες του Μνημονίου 3 όσο και αυτές του σχεδόν βέβαιου πια Μνημονίου 4 (πρβλ. η μίνι αναδιάρθρωση που πήρε ο ΓΑΠ την 25/3/2011 ενώ δεν είχε επιπτώσεις στο βουνό του χρέους, έδωσε μια ανάσα €8.2 δις στις χρηματοδοτικές ανάγκες του Μνημονίου 1 εν όψει εκτροχιασμού του). Είναι προφανές, λοιπόν, πως τα μέτρα διαφέρουν με τη συμμετοχή ή όχι του ΔΝΤ, διαφέρουν με τις προκύπτουσες χρηματοδοτικές ανάγκες του Μνημονίου 3, διαφέρουν με τον χρονικό ορίζοντα έναρξης ενδεχόμενου Μνημόνιου 4 - δεν είναι λοιπόν καπρίτσιο των δανειστών ή σαδισμός του Σόιμπλε η απαίτηση ολοκλήρωσης της δεύτερης αξιολόγησης.
Τέλος, εκκρεμεί η ρητή δέσμευση των δανειστών για την αντιμετώπιση του "νέου χρέους" που προκύπτει με το τέλος της περιόδου χάριτος (2022) οπότε και θα κεφαλαιοποιηθούν περίπου €42 δις τόκων που δεν πληρώνει η Ελλάδα τώρα. Η δέσμευση πως θα χρηματοδοτηθεί και αυτό το χρέος από τον ESM με τους ίδιους όρους των άλλων δανείων, μπορεί να γίνει και σήμερα. Εκκρεμεί απόφαση σχετικά με ενδεχόμενη παράταση της περιόδου χάριτος.
Συνοψίζοντας:
Στο Eurogroup της 7/12/2016 θα ληφθούν αποφάσεις σχετικά με το χρέος. Αυτές θα είναι
1. Ακύρωση της κλιμάκωσης του επιτοκίου του δανείου για την επαναγορά ομολόγων του Δεκεμβρίου 2012 - ανεξαρτήτως της πορείας της δεύτερης αξιολόγησης.
2. Ανακοίνωση εύρους σταθερού επιτοκίου στο οποίο θα καταλήξει το Eurogroup κάποτε στο μέλλον.
3. Ανακοίνωση σχετικά με τους συσσωρευμένους τόκους με το πέρας της περιόδου χάριτος.
Τα 2 και 3 είναι αυτά για τα οποία γίνεται ο τζερτζελές σχετικά με το χρέος από την κυβέρνηση. Παρά το ότι ελάχιστη έως μηδενική αξία έχουν (οι επενδυτές εν αναμονή δεν θα σπεύσουν με τις ενδεχόμενες ανακοινώσεις!), μπορεί να χρησιμοποιηθούν επικοινωνιακά από την κυβέρνηση. Η ανακοίνωση θα είναι ένας συμβιβασμός, μια παραχώρηση, νάχει κάτι να δείξει ο Τσίπρας. Ως εκ τούτου, θα είναι βαρόμετρο της στάσης των εταίρων έναντι της κυβέρνησης.
Ουσιαστικά πράγματα για το χρέος αναμένονται το 2018. Μέχρι τότε, όποια μέτρα ληφθούν θα έχουν μηδενική έως ελάχιστη επίπτωση.
Θα διακινδυνεύσω και μια πρόβλεψη. Αμέσως μετά τις γερμανικές εκλογές (Σεπτέμβριος 2017) ξεκινά η (σύντομη) διαπραγμάτευση για το Μνημόνιο 4. Κατά τα πρότυπα του Μνημονίου 2, οι μη αναλωθέντες πόροι θα συμπληρωθούν με τις "τελικές" ανάγκες εξόδου, τις επικαιροποιημένες και ρεαλιστικές αποδόσεις του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων και τις ρυθμίσεις ελάφρυνσης του χρέους. Προφανώς και τον κορσέ της αυστηρής επιτροπείας.
με ελεύθερη γνώμη
ΤΟ ΧΡΕΟΣ- ΚΟΥΡΝΙΑΧΤΟΣ ΧΩΡΙΣ ΑΜΕΣΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ..
του
Γιώργου Προκοπάκη
Ο ESM θα είναι έτοιμος να συζητήσει τα βραχυπρόθεσμα μέτρα για το χρέος στο τέλος Νοεμβρίου ώστε τα μέτρα να τεθούν σε εφαρμογή από την αρχή του 2017. Τα μεσοπρόθεσμα μέτρα δεν πρόκειται καν να συζητηθούν πριν το τέλος του 2017. Όμως, ακόμη και για τη συζήτηση των βραχυπρόθεσμων μέτρων, προϋπόθεση εξακολουθεί να είναι η ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης.
Γνώμη μου είναι πως, μερικώς τουλάχιστον, η προϋπόθεση θα χαλαρώσει. Οπότε, το πιθανότερο είναι πως την 7/12 θα έχουμε "απόφαση" για το χρέος.
Από τα βραχυπρόθεσμα μέτρα, ένα είναι αυτό που έχουν συμφωνήσει όλοι: τη μη κλιμάκωση (αύξηση) του επιτοκίου του δανείου των €11 δις περίπου (Δεκέμβριος 2012) κατά 2%. Ο ESM έχει σε λογαριασμό τις επιστροφές από τα ομόλογα διακράτησης ΕΚΤ (€1.8 δις ήδη, άλλα €3.5 δις αναμένονται από το 2017 και μετά), άρα μπορεί να χρηματοδοτήσει την "ανταλλαγή" δανείων. Όλοι το θέλουν, λεφτά υπάρχουν, αν δεν γίνει θα επιβαρυνθεί ο ελληνικός προϋπολογισμός με περίπου €200 εκατ το χρόνο. Αυτό είναι το βραχυπρόθεσμο μέτρο το οποίο εκτιμώ πως θα ληφθεί ακόμη και πριν την ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης. Αυτή θα είναι η "χαλάρωση της προόθεσης" ολοκλήρωσης της αξιολόγησης. Η επίπτωση του μέτρου (δεν μειώνει το χρέος ούτε εμπλέκεται σε επιμήκυνση ωρίμανσης) είναι η μη αύξηση των τόκων που πληρώνει (θα πλήρωνε εάν δεν είχαμε περίοδο χάριτος μέχρι το 2022) η Ελλάδα - καμία ελάφρυνση σε σχέση με την τρέχουσα κατάσταση.
Μέχρι τέλους Νοεμβρίου, ο ESM θα έχει καταλήξει (πιθανότατα θα έχει ολοκληρώσει σημαντικό κομμάτι των αναγκαίων εκδόσεων ομολόγων) στο εύρος σταθερού επιτοκίου που θα μπορεί να προσφέρει (πιθανότατα 1.2%-1.5%). Αποκλείεται όμως να εφαρμοσθεί γιατί (α) αυξάνει τις άμεσες ανάγκες εξυπηρέτησης του χρέους (από 0.8%), (β) η τελική "προσφορά" του ESM εξαρτάται από το χρηματοδοτικό κενό στο τρέχον πρόγραμμα, από τη συμμετοχή ή όχι του ΔΝΤ, από τη χρονική μετάθεση άλλων μελλοντικών υποχρεώσεων. Είναι απαραίτητη πληροφορία όμως για το ΔΝΤ και την ΕΚΤ ώστε να εκπονήσει κάθε οργανισμός τη δική του ανάλυση βιωσιμότητας χρέους. Επομένως δεν θα υπάρχει καμιά επίπτωση στις συνθήκες εξυπηρέτησης χρέους από την ενδεχόμενη συζήτηση της διοίκησης του ESM τέλος Νοεμβρίου.
Το τελευταίο από τα βραχυπρόθεσμα μέτρα είναι η ανταλλαγή χρέους EFSF με χρέος ESM, μακρότερης διάρκειας. Εκτιμώ πως η ανταλλαγή αυτή αφορά περίπου €20 δις (μπορεί να φθάσει μέχρι €35 δις, με σοβαρή χρηματοδοτική δυσκολία), δεν πρόκειται να γίνει όμως πριν την ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης και την απόφαση συμμετοχής ή όχι του ΔΝΤ. Ακριβέστερα: θα είναι μία από τις "μεταβλητές" που θα χειρισθεί το ΔΝΤ στην ανάλυση βιωσιμότητας χρέους ώστε να λάβει την απόφαση συμμετοχής. Η χρονική μετάθεση των λήξεων δανείων εξυπηρετεί όχι μόνο την ομαλοποίηση μελλοντικών εξοφλήσεων χρεολυσίων αλλά, εαν χρειασθεί μπορεί να ελαφρύνει και τις τρέχουσες ανάγκες του Μνημονίου 3 όσο και αυτές του σχεδόν βέβαιου πια Μνημονίου 4 (πρβλ. η μίνι αναδιάρθρωση που πήρε ο ΓΑΠ την 25/3/2011 ενώ δεν είχε επιπτώσεις στο βουνό του χρέους, έδωσε μια ανάσα €8.2 δις στις χρηματοδοτικές ανάγκες του Μνημονίου 1 εν όψει εκτροχιασμού του). Είναι προφανές, λοιπόν, πως τα μέτρα διαφέρουν με τη συμμετοχή ή όχι του ΔΝΤ, διαφέρουν με τις προκύπτουσες χρηματοδοτικές ανάγκες του Μνημονίου 3, διαφέρουν με τον χρονικό ορίζοντα έναρξης ενδεχόμενου Μνημόνιου 4 - δεν είναι λοιπόν καπρίτσιο των δανειστών ή σαδισμός του Σόιμπλε η απαίτηση ολοκλήρωσης της δεύτερης αξιολόγησης.
Τέλος, εκκρεμεί η ρητή δέσμευση των δανειστών για την αντιμετώπιση του "νέου χρέους" που προκύπτει με το τέλος της περιόδου χάριτος (2022) οπότε και θα κεφαλαιοποιηθούν περίπου €42 δις τόκων που δεν πληρώνει η Ελλάδα τώρα. Η δέσμευση πως θα χρηματοδοτηθεί και αυτό το χρέος από τον ESM με τους ίδιους όρους των άλλων δανείων, μπορεί να γίνει και σήμερα. Εκκρεμεί απόφαση σχετικά με ενδεχόμενη παράταση της περιόδου χάριτος.
Συνοψίζοντας:
Στο Eurogroup της 7/12/2016 θα ληφθούν αποφάσεις σχετικά με το χρέος. Αυτές θα είναι
1. Ακύρωση της κλιμάκωσης του επιτοκίου του δανείου για την επαναγορά ομολόγων του Δεκεμβρίου 2012 - ανεξαρτήτως της πορείας της δεύτερης αξιολόγησης.
2. Ανακοίνωση εύρους σταθερού επιτοκίου στο οποίο θα καταλήξει το Eurogroup κάποτε στο μέλλον.
3. Ανακοίνωση σχετικά με τους συσσωρευμένους τόκους με το πέρας της περιόδου χάριτος.
Τα 2 και 3 είναι αυτά για τα οποία γίνεται ο τζερτζελές σχετικά με το χρέος από την κυβέρνηση. Παρά το ότι ελάχιστη έως μηδενική αξία έχουν (οι επενδυτές εν αναμονή δεν θα σπεύσουν με τις ενδεχόμενες ανακοινώσεις!), μπορεί να χρησιμοποιηθούν επικοινωνιακά από την κυβέρνηση. Η ανακοίνωση θα είναι ένας συμβιβασμός, μια παραχώρηση, νάχει κάτι να δείξει ο Τσίπρας. Ως εκ τούτου, θα είναι βαρόμετρο της στάσης των εταίρων έναντι της κυβέρνησης.
Ουσιαστικά πράγματα για το χρέος αναμένονται το 2018. Μέχρι τότε, όποια μέτρα ληφθούν θα έχουν μηδενική έως ελάχιστη επίπτωση.
Θα διακινδυνεύσω και μια πρόβλεψη. Αμέσως μετά τις γερμανικές εκλογές (Σεπτέμβριος 2017) ξεκινά η (σύντομη) διαπραγμάτευση για το Μνημόνιο 4. Κατά τα πρότυπα του Μνημονίου 2, οι μη αναλωθέντες πόροι θα συμπληρωθούν με τις "τελικές" ανάγκες εξόδου, τις επικαιροποιημένες και ρεαλιστικές αποδόσεις του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων και τις ρυθμίσεις ελάφρυνσης του χρέους. Προφανώς και τον κορσέ της αυστηρής επιτροπείας.
3 σχόλια:
Καλημερα,καλημερα σε ολους! Αργοπορημενη αναρτηση για τεχνικους λογους.
Παραθετω μια καλη αναλυση του Γ.ΠΡΟΚΟΠΑΚΗ για το χρεος,θεμα που εθιξε ο Hippy.
Δεν καταλαβα αν οι αποριες που εκφραστηκαν στο σχολιο ειναι του Κωστα Γιαννακιδη η του ιδιου του Hippy.
πολύ καλή ανάλυση για την υπόθεση "χρέος"
Ανέκαθεν είχα την άποψη για συνταγματική υποχρέωση για εκλογές κάθε 4 χρόνια Μιχάλη. Και ότι κάθε παράθυρο (όπως εκλογή προέδρου δημοκρατίας) πρέπει να εξαληφθεί. Το θέμα το είχαμε συζητήσει προ 2ετίας στου κ. Τάκη με το συριζα να λαικίζει και είχα ακριβώς γράψει τα ίδια. Αργότερα βρήκα το άρθρο του κ. Γιαννακίδη που τα αιτιολόγησε πολύ καλύτερα και την κράτησα αρχείο.
Για να γίνω καλύτερος πρέπει πρώτα να γίνω υπεύθυνος. Ζηλεύουμε στους δυτικούς αλλά όταν έρχεται η ώρα διολισθαίνουμε "μια και εξυπηρετεί, ας το κάνουμε τώρα αλλιώς και μετά τέλος"
Είναι τόσο εμφανές φιλαράκο, το βλέπουμε καθημερινά στις συζητήσεις, στην συμπεριφορά μας. Κατά βάθος δεν θέλουμε ν΄αλλάξουμε.
Δημοσίευση σχολίου