ΣΑΒΒΑΤΟ..
με μουσική
ΠΟΙΟΣ ΘΑ ΕΚΠΡΟΣΩΠΗΣΕΙ ΤΙΣ
ΞΕΧΑΣΜΕΝΕΣ ΟΜΑΔΕΣ;..
Του Δημήτρη Σκάλκου*
Ανάμεσα στις πολλαπλές παθογένειες του πολιτικού μας συστήματος που έριξαν το ελληνικό σκαρί στα βράχια της οικονομικής κρίσης ξεχωρίζει η κυριαρχία των πολυάριθμων ομάδων ειδικών συμφερόντων. Νομιμοποιούμενα από τη ρητορική ενός ανέξοδου λαϊκισμού που κυριάρχησε στο μεγαλύτερο μέρος της μεταπολιτευτικής περιόδου, τα αρχικώς κατανοητά αιτήματα οικονομικής και πολιτικής συμμετοχής γρήγορα εκφυλίστηκαν σε υπεσχημένες απαιτήσεις. Με τον καιρό οι διεκδικήσεις παγιώθηκαν και οι θεσμοί προσαρμόστηκαν στην αναπαραγωγή ενός οικονομικά αναποτελεσματικού και κοινωνικά άδικου συστήματος.
Στο πεδίο της Οικονομίας, η κυριαρχία των ειδικών συμφερόντων διαμόρφωσε μία δομή κινήτρων και αντικινήτρων που αδιαφόρησαν για την ανταγωνιστικότητα, αποθάρρυναν την επιχειρηματικότητα και αντικατέστησαν την αναζήτηση της καινοτομίας με την επιδίωξη της κατάλληλης πολιτικής «πρόσβασης».
Στο πολιτικό πεδίο, τα ειδικά συμφέροντα αναπαρήγαγαν τις πελατειακές σχέσεις, διευκολύνοντας τις εξω-θεσμικές συναλλαγές, ενθάρρυναν τον μακρο-οικονομικό λαϊκισμό, υπέσκαψαν την έννοια του γενικού συμφέροντος. Ευτέλισαν την πολιτική συμμετοχή, μεταβάλλοντας τα πολιτικά κόμματα σε μηχανισμούς προώθησης οργανωμένων συμφερόντων. Υπέταξαν αρχές και ιδέες στην κυριαρχία ενός χυδαίου πολιτικού κυνισμού. Στο πεδίο της κοινωνίας, η κυριαρχία των ειδικών συμφερόντων διεύρυνε τις οικονομικές και κοινωνικές ανισότητες και συνέβαλε στον κατακερματισμό της κοινωνίας, ενισχύοντας περαιτέρω τις ατομιστικές και προσοδοθηρικές συμπεριφορές.
Στην άλλη άκρη του πολιτικού φάσματος στέκονται αδύναμες και περιθωριοποιημένες οι ξεχασμένες ομάδες, εκείνες οι πολυπληθείς κοινωνικές ομάδες που δεν εκπροσωπούνται στα κέντρα λήψης αποφάσεων. Άνεργοι, εργαζόμενοι στον ιδιωτικό τομέα, μονογονεϊκές οικογένειες κ.ά. δεν διαθέτουν ισχυρή πολιτική «φωνή», ικανή να διαπεράσει το τείχος των οργανωμένων συμφερόντων. Στη δίνη της βαθιάς ύφεσης που βιώνουμε σήμερα είναι αυτές ακριβώς οι ομάδες που υποφέρουν περισσότερο, σηκώνοντας δυσανάλογα τα βάρη της δημοσιονομικής προσαρμογής και στερούμενες ταυτοχρόνως οποιασδήποτε στήριξης από το αναποτελεσματικό σύστημα κοινωνικής προστασίας (προσαρμοσμένο και αυτό στα ισχυρά αιτήματα της προσοδοθηρίας).
Οι ξεχασμένες ομάδες εμφανίζονται σήμερα μόνο στις στατιστικές έρευνες που αποτυπώνουν τους «χαμένους» του εγχώριου οικονομικού παιγνίου, από την απαράδεκτη πραγματικότητα της ακραίας φτώχειας, μέχρι την προκλητικά βαριά φορολόγηση (ενός μόνο) μέρους της μεσαίας τάξης. Το πολιτικό προσωπικό στέκει ασυγκίνητο απέναντι στα προβλήματά τους, όμως την ίδια στιγμή είναι πρόθυμο να ξιφουλκήσει ενάντια σε κάθε μεταρρυθμιστική προσπάθεια που θίγει τα μικροσυμφέροντα των οργανωμένων ομάδων, δείχνοντας και τα πραγματικά όρια του πολιτικού μας συστήματος.
Μία συνεπής μεταρρυθμιστική πολιτική πρέπει να στοχεύσει στην εκπροσώπηση αυτών των ξεχασμένων ομάδων, στο πλαίσιο του επαναπροσδιορισμού της έννοιας του γενικού συμφέροντος, κατά τρόπο που ενσωματώνει και δεν τεμαχίζει τις διαφορετικές ανάγκες και τα ποικίλα συμφέροντα της κοινωνίας. Συνακόλουθα πρέπει να προσδιοριστεί ένας νέος ρόλος για το κράτος και τις λειτουργίες που επιτελεί. Το «κούφιο» κράτος της μεταπολίτευσης, διαπερατό από τις διάφορες ομάδες συμφερόντων, οφείλει να δώσει τη θέση του σε ένα σύγχρονο κράτος αρκετά ισχυρό ώστε, χωρίς να καταπνίγει τον δυναμισμό των αγορών, να είναι σε θέση να αντιστέκεται στα ποικιλώνυμα ειδικά συμφέροντα.
Ο παραμερισμός του πλήθους των ειδικών συμφερόντων και των προσοδοθηρικών ομάδων που στέκονται εμπόδιο στην εκκίνηση ενός ενάρετου οικονομικού κύκλου πρέπει να αποτελέσει τον πυρήνα ενός εθνικού σχεδίου ανασυγκρότησης, το οποίο θα συμφιλιώνει την ανάπτυξη με την αλληλεγγύη για την οριστική έξοδο της χώρας από την κρίση.
* Ο κ. Δημήτρης Σκάλκος είναι πολιτικός επιστήμονας - διεθνολόγος. Το βιβλίο του «Αλλάζει η Ελλάδα; Η πολιτική οικονομία των μεταρρυθμίσεων» κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Επίκεντρο.
http://www.liberal.gr/
με μουσική
ΠΟΙΟΣ ΘΑ ΕΚΠΡΟΣΩΠΗΣΕΙ ΤΙΣ
ΞΕΧΑΣΜΕΝΕΣ ΟΜΑΔΕΣ;..
Του Δημήτρη Σκάλκου*
Ανάμεσα στις πολλαπλές παθογένειες του πολιτικού μας συστήματος που έριξαν το ελληνικό σκαρί στα βράχια της οικονομικής κρίσης ξεχωρίζει η κυριαρχία των πολυάριθμων ομάδων ειδικών συμφερόντων. Νομιμοποιούμενα από τη ρητορική ενός ανέξοδου λαϊκισμού που κυριάρχησε στο μεγαλύτερο μέρος της μεταπολιτευτικής περιόδου, τα αρχικώς κατανοητά αιτήματα οικονομικής και πολιτικής συμμετοχής γρήγορα εκφυλίστηκαν σε υπεσχημένες απαιτήσεις. Με τον καιρό οι διεκδικήσεις παγιώθηκαν και οι θεσμοί προσαρμόστηκαν στην αναπαραγωγή ενός οικονομικά αναποτελεσματικού και κοινωνικά άδικου συστήματος.
Στο πεδίο της Οικονομίας, η κυριαρχία των ειδικών συμφερόντων διαμόρφωσε μία δομή κινήτρων και αντικινήτρων που αδιαφόρησαν για την ανταγωνιστικότητα, αποθάρρυναν την επιχειρηματικότητα και αντικατέστησαν την αναζήτηση της καινοτομίας με την επιδίωξη της κατάλληλης πολιτικής «πρόσβασης».
Στο πολιτικό πεδίο, τα ειδικά συμφέροντα αναπαρήγαγαν τις πελατειακές σχέσεις, διευκολύνοντας τις εξω-θεσμικές συναλλαγές, ενθάρρυναν τον μακρο-οικονομικό λαϊκισμό, υπέσκαψαν την έννοια του γενικού συμφέροντος. Ευτέλισαν την πολιτική συμμετοχή, μεταβάλλοντας τα πολιτικά κόμματα σε μηχανισμούς προώθησης οργανωμένων συμφερόντων. Υπέταξαν αρχές και ιδέες στην κυριαρχία ενός χυδαίου πολιτικού κυνισμού. Στο πεδίο της κοινωνίας, η κυριαρχία των ειδικών συμφερόντων διεύρυνε τις οικονομικές και κοινωνικές ανισότητες και συνέβαλε στον κατακερματισμό της κοινωνίας, ενισχύοντας περαιτέρω τις ατομιστικές και προσοδοθηρικές συμπεριφορές.
Στην άλλη άκρη του πολιτικού φάσματος στέκονται αδύναμες και περιθωριοποιημένες οι ξεχασμένες ομάδες, εκείνες οι πολυπληθείς κοινωνικές ομάδες που δεν εκπροσωπούνται στα κέντρα λήψης αποφάσεων. Άνεργοι, εργαζόμενοι στον ιδιωτικό τομέα, μονογονεϊκές οικογένειες κ.ά. δεν διαθέτουν ισχυρή πολιτική «φωνή», ικανή να διαπεράσει το τείχος των οργανωμένων συμφερόντων. Στη δίνη της βαθιάς ύφεσης που βιώνουμε σήμερα είναι αυτές ακριβώς οι ομάδες που υποφέρουν περισσότερο, σηκώνοντας δυσανάλογα τα βάρη της δημοσιονομικής προσαρμογής και στερούμενες ταυτοχρόνως οποιασδήποτε στήριξης από το αναποτελεσματικό σύστημα κοινωνικής προστασίας (προσαρμοσμένο και αυτό στα ισχυρά αιτήματα της προσοδοθηρίας).
Οι ξεχασμένες ομάδες εμφανίζονται σήμερα μόνο στις στατιστικές έρευνες που αποτυπώνουν τους «χαμένους» του εγχώριου οικονομικού παιγνίου, από την απαράδεκτη πραγματικότητα της ακραίας φτώχειας, μέχρι την προκλητικά βαριά φορολόγηση (ενός μόνο) μέρους της μεσαίας τάξης. Το πολιτικό προσωπικό στέκει ασυγκίνητο απέναντι στα προβλήματά τους, όμως την ίδια στιγμή είναι πρόθυμο να ξιφουλκήσει ενάντια σε κάθε μεταρρυθμιστική προσπάθεια που θίγει τα μικροσυμφέροντα των οργανωμένων ομάδων, δείχνοντας και τα πραγματικά όρια του πολιτικού μας συστήματος.
Μία συνεπής μεταρρυθμιστική πολιτική πρέπει να στοχεύσει στην εκπροσώπηση αυτών των ξεχασμένων ομάδων, στο πλαίσιο του επαναπροσδιορισμού της έννοιας του γενικού συμφέροντος, κατά τρόπο που ενσωματώνει και δεν τεμαχίζει τις διαφορετικές ανάγκες και τα ποικίλα συμφέροντα της κοινωνίας. Συνακόλουθα πρέπει να προσδιοριστεί ένας νέος ρόλος για το κράτος και τις λειτουργίες που επιτελεί. Το «κούφιο» κράτος της μεταπολίτευσης, διαπερατό από τις διάφορες ομάδες συμφερόντων, οφείλει να δώσει τη θέση του σε ένα σύγχρονο κράτος αρκετά ισχυρό ώστε, χωρίς να καταπνίγει τον δυναμισμό των αγορών, να είναι σε θέση να αντιστέκεται στα ποικιλώνυμα ειδικά συμφέροντα.
Ο παραμερισμός του πλήθους των ειδικών συμφερόντων και των προσοδοθηρικών ομάδων που στέκονται εμπόδιο στην εκκίνηση ενός ενάρετου οικονομικού κύκλου πρέπει να αποτελέσει τον πυρήνα ενός εθνικού σχεδίου ανασυγκρότησης, το οποίο θα συμφιλιώνει την ανάπτυξη με την αλληλεγγύη για την οριστική έξοδο της χώρας από την κρίση.
* Ο κ. Δημήτρης Σκάλκος είναι πολιτικός επιστήμονας - διεθνολόγος. Το βιβλίο του «Αλλάζει η Ελλάδα; Η πολιτική οικονομία των μεταρρυθμίσεων» κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Επίκεντρο.
http://www.liberal.gr/
14 σχόλια:
Καλημέρα,
Για τους φίλους της μετοχής...
http://www.euro2day.gr/news/enterprises/article/1455755/asthr-palas-ypohreotikh-dhmosia-prosfora-apo.html
Λέω μήπως βάλουμε πολλά για να πάρουμε λίγα γιατί το ανάποδο είναι κομμάτι δύσκολο...
Και εδώ η αντίθετη άποψη....
http://www.capital.gr/story/3159783/oloklironetai-i-polisi-tou-astera-bouliagmenis
Βέβαια η αγορά στηρίζει euro2day....
Το μετάνιωσε σήμερα ο ίδιος αρθρογράφος....
http://www.capital.gr/story/3160445
ή μήπως ισχύει ότι 54.537.967+17.222.516 =71760483 οπότε 400.000.000/71760483=5,57 που βολεύει περισσότερο?
Καλησπερα..πολυ καλη η κινηση ΒΙΟ την Παρασκευη...εχω μια απορια...ITRAKAT γιατι τετοια αστεια κεφαλαιοποιηση??;;
ΟΧΙ ΠΡΟΤΡΟΠΗ ΣΕ ΑΓΟΡΑ Η ΠΩΛΗΣΗ ΤΩΝ ΜΕΤΟΧΩΝ.
Καλησπερα,καλησπερα σε ολους.Μετα την χτεσινοβραδυνη μπόρα ,εξαιρετικος καιρος και πάλι σημερα
...Την ερχόμενη Πέμπτη θα εισαχθούν προς διαπραγμάτευση οι νέες μετοχές (17.222.516) που προέκυψαν από την ΑΜΚ...
Αυτο πρεπει να προσέξουν την ερχομενη εβδομάδα οι κατοχοι της μετοχής του ΑΣΤΕΡΑ
Πασχάλη εχω σχηματισει μια εντύπωση οτι ειναι πιθανόν η ΙΝΚΑΤ να συγχωνευθει η να απορροφηθει απο την ΙΝΤΚΑ .
προκειται για προσωπική εκτίμηση,δεν χω καμμια πληροφόρηση
Καλημέρα σε όλες κι ολους!
Πολύ ωραίο μουσικό κομμάτι και ενδιαφέρον κείμενο για ένα ζήτημα που συστηματικά δεν θέλουμε να συζητάμε συνήθως: τα ποσοστά κατω από το όριο της φτώχειας και πώς αυτά αντιμετωπίζονται.
Καλό Σαββατοκύριακο να 'χουμε.
Θετικό πάντως που, όπως φαίνεται ,θα ξεκολλήσει αυτή η δραστηριότητα (Αστέρας). Προβληματικό ολίγον η προέλευση των χρημάτων , αλλά αυτό θα μας απασχολήσει αρκετά αργότερα όταν ο τσύριζα θα μας έχει κουνήσει μαντίλι και θα μας έχει αφήσει κληρονομία τις συνέπειες των αρνητικών επιλογών του. Δεν λέω "τις συνέπειες των επιλογών του" γιατί πιστεύω πέρα από την πολιτική κριτική σε ορισμένα θέματα έχει κάνει εξαιρετική δουλειά σε άλλες του επιλογές που ,απλά να το πώ, οι "άλλοι" δεν θα μπορούσαν επ' ουδενί να κάνουν!
Επιστρέφω στον Αστέρα και βάζω ένα στοιχείο προβληματισμού ακόμα. Ευχάριστο όμως αυτή τη φορά και αφορά ο συνδυασμός Αστέρα + Αεροδρόμιο ποιούς και σε ποιούς κλάδους θα ευνοήσει??
Κα ΦρουΦρουνι αν έχετε χρόνο και διάθεση δείτε τί σχέση έχει ο αλγόριθμος >> ποσοστά κατω από το όριο της φτώχειας + Νερά + Συρία. Θα σας έβαζα και τον παράγοντα "θρησκεία" ,αλλά φαντάζομαι δεν σας ενδιαφέρει ,οπότε μπορώ να το παραλείψω στην συγκεκριμμένη περίπτωση.
Το θέμα είναι κατά πόσο η ΔΠ που θα κατατεθεί θα έχει κάποια σχέση με την τιμή εξαγοράς από το ΤΑΙΠΕΔ και την ΕΤΕ. Είναι υποχρεωμένοι βάσει νόμου να δώσουν την ίδια (ή υψηλότερη) προσφορά από αυτήν πού έδωσαν για την εξαγορά του πλειοψηφικού πακέτου; Η μετοχή διαπραγματευόταν αρκετά χαμηλότερα τους προηγούμενους μήνες.
Αναφορικά με τις μετοχές Αστέρα που θα εισαχθούν θα είναι αυτές του ΤΑΙΠΕΔ σε αντάλλαγμα ακινήτου που θα παραχωρήσει οι οποίες λογικά δεν θα πουληθούν μέσω ΧΑΑ αλλά στον στρατηγικό επενδυτή στα πλαίσια της αποκρατικοποίησης και περιλαμβάνεται στα 400εκ...Τώρα για την τιμή της ΔΠ λογικά συνεχίζει να ισχύει ο νόμος για τις ΔΠ http://www.dsanet.gr/Epikairothta/Nomothesia/n3461_06.htm (ΑΡΘΡΑ 7,8,9) όπως τροποποιήθηκε με τον Ν. 4141 http://www.hpaccount.com/products/n-4141-%CE%AC%CF%81%CE%B8%CF%81%CE%BF-17-%CF%84%CF%81%CE%BF%CF%80%CE%BF%CF%80%CE%BF%CE%B9%CE%AE%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%82-%CF%84%CE%BF%CF%85-%CE%BD-3461-2006-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CE%B5%CF%81%CE%BC%CE%B7%CE%BD%CE%B5%CE%AF%CE%B1-%CF%84%CE%BF%CF%85-/ οπότε και θα πρέπει να είναι τουλάχιστον όσο αυτή που πήραν ΕΤΕ και ΤΑΙΠΕΔ
1) Επιτάχυνση της απονομής της δικαιοσύνης, εξαλείφοντας τις εκκρεμούσες δικαστικές υποθέσεις και διευκολύνοντας τους εξωδικαστικούς μηχανισμούς επίλυσης διαφορών.
2) Διαγραφή υποθέσεων σε αδράνεια από τα μητρώα των δικαστηρίων
3) Επιβολή προθεσμιών για τις δικαστικές διαδικασίες, ιδίως για τις διαδικασίες ασφαλιστικών μέτρων και τις υποθέσεις αναγκαστικής είσπραξης χρεών και αφερεγγυότητας
4) Απαλλαγή των δικαστών από μη δικαστικές εργασίες, όπως η προσημείωση ακίνητης περιουσίας, η σύσταση και η λύση νομικών προσώπων και οι συναινετικές/εκούσιες αιτήσεις οικογενειακού δίκαιου
5) Εξάλειψη φορολογικών απαλλαγών και προνομίων παντελώς (και στους βουλευτές), το σύνολο των αποδοχών (τακτικών + επιδομάτων) φορολογείται από το 1ο ευρώ, μείωση φορ.συντελεστών σε όλους (εταιρείες και φυσικά πρόσωπα)
6) Δημιουργείται στους δήμους τμήμα αστικών υποθέσεων για σχετικά μικρά ποσά πχ έως 3000 ευρώ. Στελεχώνονται από δικηγόρους των νομικών τμημάτων των δήμων που ενδιαφέρονται (και ξύνονται) με γραμματείς ομοίως μέσα από άλλα τμήματα του δήμου. Επιμορφώνονται σε ταχύρρυθμα τμήματα. Με αυτόν τον τρόπο απελευθερώνονται από τεράστιο φόρτο εργασίας τα ειρηνοδικεία. Οι ειρηνοδίκες αναλαμβάνουν υποθέσεις πρωτοδικών, που με την σειρά τους αναλαμβάνουν ανώτερες κ.ο.κ. Σε 2 χρόνια η απονομή της δικαιοσύνης θα είναι ευρωπαϊκών ταχυτήτων.
(η 6η πρόταση δική μου)
Δημοσίευση σχολίου