Μ.ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ
Καθολικών
ΟΛΟΚΛΗΡΗ Η ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΟΥ EUROGROUP ...
1. Η πανδημία του COVID-19 συνιστά μια άνευ προηγουμένου πρόκληση με δριμύτατες κοινωνικές και οικονομικές συνέπειες. Δεσμευόμαστε να κάνουμε ότι είναι αναγκαίο για να αντιμετωπίσουμε αυτή την πρόκληση σε πνεύμα αλληλεγγύης.
2. Μια συντονισμένη και περιεκτική στρατηγική είναι αναγκαία για να αντιμετωπιστούν επείγουσες υγειονομικές ανάγκες, να στηριχτεί η οικονομική δραστηριότητα και να προετοιμαστεί το έδαφος για την ανάκαμψη. Η στρατηγική αυτή θα συνδυάζει βραχυχρόνιες, μεσοπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες πρωτοβουλίες, λαμβάνοντας υπόψη τη διάχυση των επιπτώσεων και τις αλληλεξαρτήσεις μεταξύ των οικονομιών μας και την ανάγκη να διατηρηθούν η εμπιστοσύνη και η σταθερότητα.
3. Διάφορα μέτρα έχουν ήδη ληφθεί σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο, όπως παρουσιάζεται με συνοπτικό τρόπο στο ανακοινωθέν του Eurogroup της 16ης Μαρτίου. Ένα μεταγενέστερο γράμμα του προέδρου του Eurogroup στις 24 Μαρτίου σκιαγραφούσε και άλλες υπό εξέταση πολιτικές. Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, στο ανακοινωθέν του στις 26 Μαρτίου, καλούσε το Eurogroup να παρουσιάσει προτάσεις της οικονομικής του απάντησης στην πανδημία του COVID-19 εντός δύο εβδομάδων. Ανταποκρινόμενοι στην εντολή των Ηγετών, η έκθεση αυτή αποτιμά τις δράσεις που έχουν ληφθεί ως τώρα και παρουσιάζει μια περιεκτική και συντονισμένη οικονομική απάντηση.
Συντονισμένες δράσεις που έχουν ληφθεί ως τώρα στο επίπεδο των κρατών μελών, της Ε.Ε. και της ευρωζώνης
4. Από το ξεκίνημα της κρίσης, τα κράτη μέλη κλιμακώνουν συνεχώς τις προσπάθειες για να στηρίξουν την οικονομία.
5. Μια έγκαιρη, προσωρινή και στοχευμένη δημοσιονομική τόνωση παρέχεται σε προαιρετική βάση με συντονισμένο τρόπο. Σημαντικοί δημόσιοι πόροι έχουν κινητοποιηθεί για την ενίσχυση του τομέα της υγείας και των μηχανισμών πολιτικής προστασίας και τη στήριξη των εργαζομένων και των οικονομικών τομέων που έχουν πληγεί. Μέχρι σήμερα, το συνολικό μέγεθος των προαιρετικών δημοσιονομικών μέτρων των κρατών μελών ανέρχεται στο 3% του ΑΕΠ της Ε.Ε., τριπλάσιο σε σχέση με τις 16 Μαρτίου, χωρίς να υπολογίζεται ο σημαντικός αντίκτυπος των αυτόματων σταθεροποιητών.
6. Επιπλέον, τα κράτη μέλη έχουν δεσμευτεί ως τώρα να παράσχουν ρευστότητα για τη στήριξη τομέων που αντιμετωπίζουν διαταραχές και εταιρειών που αντιμετωπίζουν έλλειψη ρευστότητας, με τη μορφή κρατικών εγγυήσεων και αναστολών φορολογικών πληρωμών, που υπολογίζεται ότι ανέρχονται στο 16% του ΑΕΠ της Ε.Ε., από 10% στις 16 Μαρτίου.
7. Οι υπουργοί Οικονομικών είναι έτοιμοι να λάβουν επιπλέον μέτρα όποτε είναι απαραίτητο, ανάλογα με την πορεία των εξελίξεων.
8. Ευελιξία στους κανόνες της Ε.Ε. Στις 23 Μαρτίου, οι υπουργοί Οικονομικών συμφώνησαν με την αξιολόγηση της Κομισιόν ότι οι όροι για την ενεργοποίηση της ρήτρας γενικής διαφυγής του δημοσιονομικού πλαισίου της Ε.Ε., μια σφοδρή οικονομική κάμψη στην ευρωζώνη ή στην Ένωση συνολικά, πληρούνταν. Αυτό προσφέρει την απαιτούμενη ευελιξία στους εθνικούς προϋπολογισμούς για τη στήριξη της οικονομίας και την απάντηση στην πανδημία του COVID-19 με συντονισμένο τρόπο. Η συνολική δημοσιονομική καθοδήγηση θα δίνεται εντός αυτού του πλαισίου και στο πλαίσιο της διαδικασίας του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου. Καλωσορίσαμε την απόφαση της Κομισιόν να εκδώσει ένα προσωρινό πλαίσιο για τις κρατικές ενισχύσεις ώστε να διευκολυνθεί η κρατική στήριξη στις εταιρείες, διασφαλίζοντας παράλληλα ισότιμους όρους ανταγωνισμού στην ενιαία αγορά καθώς και την πρόσφατη επέκταση του πλαισίου για την κάλυψη της στήριξης για την έρευνα, τον έλεγχο και την παραγωγή που σχετίζονται με τη μάχη κατά της πανδημίας του COVID-19. Καλωσορίζουμε επίσης την καθοδήγηση της Κομισιόν για τη χρήση της συνολικής ευελιξίας που προσφέρει το πλαίσιο για τις δημόσιες συμβάσεις σε αυτή την έκτακτη κατάσταση, η οποία εκδόθηκε στις 1 Απριλίου.
9. Χρήση του προϋπολογισμού της Ε.Ε. Καλωσορίσαμε τις προτάσεις της Κομισιόν να χρησιμοποιήσουμε με το βέλτιστο τρόπο τους υφιστάμενους δημοσιονομικούς πόρους της Ε.Ε. για την καταπολέμηση της κρίσης. Η πρόταση για μια Επενδυτική Πρωτοβουλία για την Αντιμετώπιση του Κορωνοϊού (Coronavirus Response Investment Initiative) εγκρίθηκε από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο και είναι σε ισχύ από την 1η Απριλίου. Αυτό θα επιτρέψει τη χρήση 37 δισ. ευρώ από τα διαρθρωτικά ταμεία για την αντιμετώπιση των συνεπειών της κρίσης του COVID-19. Επιπρόσθετα, το πεδίο δράσης του Ταμείου Αλληλεγγύης διευρύνθηκε για να συμπεριλάβει και μεγάλες κρίσεις δημόσιας υγείας. Ξεκινώντας από την 1η Απριλίου, αυτό θα επιτρέψει στα κράτη μέλη που έχουν δεχθεί το πιο ισχυρό πλήγμα να αποκτήσουν πρόσβαση σε οικονομική στήριξη ως και 800 εκατ. ευρώ το 2020.
10. Νομισματική Πολιτική. Καλωσορίζουμε την αποφασιστική δράση που έλαβε η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα για τη στήριξη της ρευστότητας και των χρηματοδοτικών συνθηκών για τα νοικοκυριά, τις επιχειρήσεις και τις τράπεζες, το οποίο θα βοηθήσει να διατηρηθεί η ομαλή παροχή πίστωσης στην οικονομία. Στις 18 Μαρτίου, η ΕΚΤ αποφάσισε να λανσάρει ένα έκτακτο πρόγραμμα αγοράς στοιχείων ενεργητικού 750 δισ. ευρώ (Pandemic Emergency Purchase Programme), να διευρύνει τα στοιχεία ενεργητικού που είναι επιλέξιμα στο πρόγραμμα αγοράς του εταιρικού τομέα (CSPP) και να χαλαρώσει τα κριτήρια για τα ενέχυρα. Τα μέτρα αυτά έχουν σαν στόχο να διασφαλίσουν ότι όλοι οι τομείς της οικονομίας μπορούν να επωφεληθούν από υποστηρικτικές χρηματοδοτικές συνθήκες που τους επιτρέπουν να απορροφήσουν το σοκ του COVID-19.
11. Χρηματοπιστωτική Σταθερότητα. Καλωσορίζουμε την καθοδήγηση που παρείχαν οι εποπτικές αρχές των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων για την ερμηνεία και την εφαρμογή των ρυθμιστικών απαιτήσεων στις τρέχουσες έκτακτες καταστάσεις. Καλωσορίζουμε επίσης την αποδέσμευση των κεφαλαιακών αποθεμάτων ασφαλείας. Για να ξεπεραστούν οι χρηματοδοτικές πιέσεις που αντιμετωπίζουν οι εταιρείες και τα νοικοκυριά, η πλήρης χρήση της ευελιξίας που προσφέρει το ρυθμιστικό πλαίσιο είναι θεμελιώδους σημασίας. Θα συνεχίσουμε να παρακολουθούμε στενά την εξέλιξη της κατάστασης και να συντονίζουμε τα ευρωπαϊκά και εθνικά μέτρα. Όποτε είναι απαραίτητο, είμαστε έτοιμοι να αναλάβουμε περαιτέρω δράσεις, συμπεριλαμβανομένων και νομοθετικών μέτρων, αν είναι αναγκαίο για τον περιορισμό του αντίκτυπο του COVID-19.
Επιπρόσθετα εργαλεία αντιμετώπισης της κρίσης και προετοιμασία του εδάφους για την ανάκαμψη
12. Σε αυτή την κρίσιμη συγκυρία, είμαστε έτοιμοι να εντείνουμε την ανταπόκριση της ΕΕ για την υποστήριξη, την ενίσχυση και τη συμπλήρωση των προσπαθειών που έχουν καταβληθεί έως τώρα. Δεσμευόμαστε να διασφαλίσουμε τις προϋποθέσεις για την κατάλληλη αντιμετώπιση της κρίσης σε κάθε κράτος μέλος της ΕΕ. Στο πλαίσιο αυτό, τα μέτρα που προβλέπονται από τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα πρέπει να εφαρμοστούν υπό το πρίσμα της σοβαρότητας των οικονομικών συνεπειών της πανδημίας στα επιμέρους κράτη μέλη.
13. Ευελιξία στον προϋπολογισμό της ΕΕ. Χαιρετίζουμε τις προτάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με την περαιτέρω προσωρινή ευελιξία στη χρήση των κονδυλίων της ΕΕ, όπως η δυνατότητα μεταβιβάσεων μεταξύ ταμείων, περιφερειών και στόχων πολιτικής, η εγκατάλειψη των εθνικών προϋποθέσεων συγχρηματοδότησης και η υποστήριξη των ευάλωτων μελών της κοινωνίας. Αυτό θα βοηθήσει στην αποτελεσματική κινητοποίηση του προϋπολογισμού της ΕΕ για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της πανδημίας COVID-19.
14. Υποστήριξη έκτακτης ανάγκης. Συμφωνήσαμε ότι είναι απαραίτητο ένα ειδικό εργαλείο COVID-19 για τη στήριξη της χρηματοδότησης της έκτακτης βοήθειας, μέσω της χορήγησης επιδοτήσεων, προκειμένου να ενισχυθούν πρωτίστως τα συστήματα υγειονομικής περίθαλψης. Στο πλαίσιο αυτό, χαιρετίζουμε την πρόταση της Κομισιόν στις 2 Απριλίου για την επανενεργοποίηση του Εργαλείου Έκτακτης Στήριξης (Emergency Support Instrument) για την αντιμετώπιση της επιδημίας COVID-19. Σε αυτό το στάδιο, το εργαλείο αυτό μπορεί να παράσχει υποστήριξη 2,7 δισ. ευρώ από πόρους από τον προϋπολογισμό της ΕΕ. Αυτή η δύναμη πυρόσβεσης μπορεί να ενισχυθεί ταχέως, μέσω πρόσθετων εθελοντικών συνεισφορών από τα κράτη μέλη. Καλούμε τα κράτη μέλη να διερευνήσουν τρόπους περαιτέρω ενίσχυσης του Εργαλείου Έκτακτης Στήριξης στο πλαίσιο της νομοθετικής διαδικασίας.
15. Ενίσχυση των δραστηριοτήτων της ΕΤΕπ. Χαιρετίζουμε την πρωτοβουλία της ΕΤΕπ για τη δημιουργία ενός πανευρωπαϊκού ταμείου εγγυήσεων ύψους 25 δισ. ευρώ, το οποίο θα μπορούσε να στηρίξει χρηματοδοτικούς πόρους 200 δισ. ευρώ για επιχειρήσεις, με επίκεντρο τις μικρομεσαίες, σε ολόκληρη την ΕΕ, μεταξύ άλλων μέσω των εθνικών αναπτυξιακών τραπεζών. Καλούμε την ΕΤΕπ να υλοποιήσει όσο το δυνατόν συντομότερα την πρότασή της και να είναι έτοιμη να τη θέσει σε εφαρμογή χωρίς καθυστέρηση, διασφαλίζοντας παράλληλα νέους πόρους με άλλες πρωτοβουλίες της ΕΕ και το πρόγραμμα Invest EU. Η πρωτοβουλία αυτή συμβάλλει σημαντικά στη διατήρηση των ίσων όρων ανταγωνισμού στην ενιαία αγορά υπό το πρίσμα των εθνικών σχημάτων στήριξης.
16. Δίχτυα ασφαλείας στην ΕΕ και την ΕΑ. Τα δίχτυα ασφαλείας υπάρχουν στη ζώνη του ευρώ και στην ΕΕ. Στη ζώνη του ευρώ, ο ΕΜΣ είναι εξοπλισμένος με εργαλεία τα οποία θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν, ανάλογα με τις ανάγκες, κατά τρόπο προσαρμοσμένο στη φύση του συμμετρικού σοκ που προκάλεσε η COVID 19. Προτείνουμε να δημιουργηθεί μια Στήριξη για την Κρίση της Πανδημίας (Pandemic Crisis Support), στη βάση της υφιστάμενης προληπτικής πιστωτικής γραμμής ECCL, προσαρμοσμένη υπό το πρίσμα της συγκεκριμένης πρόκλησης, ως εγγύηση για τα κράτη μέλη της ζώνης του ευρώ που πλήττονται από αυτό το εξωτερικό σοκ. Θα είναι διαθέσιμη σε όλα τα κράτη μέλη της ευρωζώνης, κατά τη διάρκεια της κρίσης, με συγκεκριμένους όρους που θα συμφωνηθούν εκ των προτέρων από τη διοίκηση τους του ΕΜΣ, αντανακλώντας τις τρέχουσες προκλήσεις, με βάση τις προκαταρκτικές εκτιμήσεις των ευρωπαϊκών θεσμικών οργάνων. Η μόνη απαίτηση πρόσβασης στην πιστωτική γραμμή είναι ότι τα κράτη μέλη της ζώνης του ευρώ που ζητούν στήριξη θα δεσμευτούν να χρησιμοποιήσουν αυτή τη γραμμή πίστωσης για να στηρίξουν την εγχώρια χρηματοδότηση των άμεσων και έμμεσων δαπανών υγειονομικής περίθαλψης, θεραπείας και πρόληψης που σχετίζονται με την κρίση της πανδημίας COVID 19. Θα τηρηθούν οι διατάξεις της Συνθήκης του ΕΜΣ. Το χορηγούμενο ποσό θα αντιστοιχεί στο 2% του ΑΕΠ του κάθε κράτους μέλους όπως διαμορφώθηκε στα τέλη του 2019, ως σημείο αναφοράς. Μετά από εντολή των ηγετών, θα προσπαθήσουμε να διαθέσουμε αυτό το εργαλείο εντός δύο εβδομάδων, σεβόμενοι τις εθνικές διαδικασίες και τις συνταγματικές απαιτήσεις. Η πιστωτική γραμμή θα είναι διαθέσιμη μέχρι να ολοκληρωθεί η κρίση COVID 19. Στη συνέχεια, τα κράτη μέλη της ζώνης του ευρώ θα εξακολουθήσουν να δεσμεύονται για την ενδυνάμωση των οικονομικών και χρηματοοικονομικών μεγεθών, στο πλαίσιο της οικονομικής και δημοσιονομικής συνεργασίας και επιτήρησης της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης της ευελιξίας που εφαρμόζουν τα αρμόδια όργανα της ΕΕ. O Mηχανισμός για τη Στήριξη του Ισοζυγίου Πληρωμών (Balance of Payments Facility) μπορεί να παράσχει οικονομική στήριξη σε κράτη μέλη που δεν έχουν υιοθετήσει το ευρώ. Πρέπει να εφαρμόζεται κατά τρόπο που να λαμβάνει δεόντως υπόψη τις ειδικές συνθήκες της τρέχουσας κρίσης.
17. SURE. Στο πνεύμα της αλληλεγγύης και ενόψει του ασυνήθιστου χαρακτήρα της κρίσης COVID -19, συμφωνούμε σχετικά με την ανάγκη καθιέρωσης, για τη διάρκεια της κατάστασης έκτακτης ανάγκης, ενός προσωρινού χρηματοδοτικού εργαλείου βάσει του άρθρου 122 της Συνθήκης της λειτουργίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Θα προσπαθήσουμε να θέσουμε σε λειτουργία το συγκεκριμένο εργαλείο το συντομότερο δυνατό. Σε αυτό το πλαίσιο, χαιρετίζουμε την πρόταση της Επιτροπής στις 2 Απριλίου για τη θέσπιση ενός προσωρινού εργαλείου που θα στηρίζει τα κράτη μέλη για την προστασία της απασχόλησης στις συγκεκριμένες συνθήκες έκτακτης ανάγκης της κρίσης COVID-19. Θα παρέχει οικονομική βοήθεια κατά τη διάρκεια της κρίσης, με τη μορφή δανείων που χορηγούνται με ευνοϊκούς όρους από την ΕΕ στα κράτη μέλη, συνολικού ύψους 100 δισ. ευρώ, από τον προϋπολογισμό της ΕΕ, εξασφαλίζοντας παράλληλα επαρκή ικανότητα στήριξης του ισοζυγίου πληρωμών και των εγγυήσεων που παρέχουν τα κράτη μέλη στον προϋπολογισμό της ΕΕ. Το εργαλείο θα μπορούσε να στηρίξει πρωτίστως τις προσπάθειες που αφορούν την προστασία των εργαζομένων και των θέσεων εργασίας, τηρώντας παράλληλα τις εθνικές αρμοδιότητες στον τομέα των συστημάτων κοινωνικής ασφάλισης και ορισμένα μέτρα που σχετίζονται με την υγεία. Η πρόταση αυτή πρέπει να προχωρήσει χωρίς καθυστέρηση στη νομοθετική διαδικασία. Η στάση των κρατών μελών σχετικά με αυτό το μέσο έκτακτης ανάγκης δεν προδικάζει τη θέση σχετικά με μελλοντικές προτάσεις που αφορούν με την ασφάλιση της ανεργίας. Σύμφωνα με τη νομική του βάση, η πρόσβαση στο εργαλείο θα διακοπεί μόλις περάσει η έκτακτη ανάγκη COVID-19.
18. Συμφωνούμε ότι απαιτείται μια συνεκτική στρατηγική στην ΕΕ για να υποστηριχθούν οι προσπάθειες των κρατών μελών προκειμένου να επιστρέψουν στην κανονική λειτουργία οι κοινωνίες και οι οικονομίες μας και να προωθήσουν την επανέναρξη της οικονομικής δραστηριότητας και των επενδύσεων για την εξασφάλιση βιώσιμης ανάπτυξης.
19. Ταμείο Ανάκαμψης. Στο πλαίσιο αυτό, συμφωνήσαμε επίσης να εργαστούμε σε ένα Ταμείο Ανάκαμψης για την προετοιμασία και στήριξη της ανάκαμψης, παρέχοντας χρηματοδότηση μέσω του προϋπολογισμού της Ε.Ε. σε προγράμματα που έχουν σχεδιαστεί για την επανεκκίνηση της οικονομίας σε ευθυγράμμιση με τις ευρωπαϊκές προτεραιότητες και διασφαλίζοντας την ευρωπαϊκή αλληλεγγύη με τα κράτη μέλη που έχουν πληγεί περισσότερο. Ένα τέτοιο ταμείο θα είναι προσωρινό, στοχευμένο και ανάλογου μεγέθους με το τρομακτικό κόστος της τρέχουσας κρίσης και θα βοηθήσει να καταμεριστεί σε βάθος χρόνο μέσω κατάλληλης χρηματοδότησης. Σύμφωνα με την καθοδήγηση από τους Ηγέτες, οι συζητήσεις για τις νομικές και πρακτικές πτυχές ενός τέτοιου ταμείου, συμπεριλαμβανομένης και της σχέση του με τον προϋπολογισμό της Ε.Ε., τις πηγές χρηματοδότησής του και για καινοτόμα χρηματοοικονομικά εργαλεία, σε ευθυγράμμιση με τις συνθήκες της Ε.Ε., θα προετοιμάσουν το έδαφος για μια απόφαση.
20. Επερχόμενο Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο. Το επόμενο Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο θα διαδραματίσει καίριο ρόλο στην οικονομική ανάκαμψη. Θα πρέπει να αντανακλά τον αντίκτυπο της κρίσης και το μέγεθος των προκλήσεων που είναι μπροστά μας, θέτοντας τις σωστές προτεραιότητες, ώστε να επιτρέψει στα κράτη μέλη να αντιμετωπίσουν αποτελεσματικά τις επιπτώσεις της κρίσης, να στηρίξουν την οικονομική ανάκαμψη, και να διασφαλίσουν ότι η συνοχή εντός της Ένωσης διατηρείται μέσω της αλληλεγγύης, της δικαιοσύνης και της ευθύνης. Καλωσορίζουμε την πρόθεση της Κομισιόν να προσαρμόσει την πρόταση της για το ΠΔΠ ώστε να αντανακλά τη νέα κατάσταση και τις νέες προοπτικές.
21. Οδικός χάρτης για την ανάκαμψη. Συνεχίζονται οι εργασίες πάνω σε έναν ευρύτερο Οδικό Χάρτη και ένα Σχέδιο Δράσης για τη στήριξη της ανάκαμψης της ευρωπαϊκής οικονομίας μέσω της δημιουργίας θέσεων εργασίας υψηλής ποιότητας και μεταρρυθμίσεων για την ενίσχυση της ανθεκτικότητας και της ανταγωνιστικότητας, σε ευθυγράμμιση με μια βιώσιμη στρατηγική ανάπτυξης. Θα πρέπει να δημιουργεί τις συνθήκες για την επανέναρξη των οικονομιών μας προωθώντας παράλληλα την οικονομική σύγκλιση στην Ε.Ε. και μειώνοντας τον κατακερματισμό που μπορεί να προκύψει από την κρίση, μεταξύ άλλων και μέσα από την πλήρη αποκατάσταση της λειτουργίας της ενιαίας αγοράς. Ο πρόεδρος της Κομισιόν και ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, σε συνεννόηση με άλλους θεσμούς, συμπεριλαμβανομένης και της ΕΚΤ, έχουν αρχίσει να εργάζονται προς αυτή την κατεύθυνση. Το Eurogroup είναι έτοιμο να συμβάλλει και να στηρίξει το εγχείρημα αυτό.
22. Σήμερα συμμετέχουμε σε μια προσπάθεια να περιφρουρήσουμε την υγεία και τις ζωές των Ευρωπαίων πολιτών και να αντιμετωπίσουμε την άμεση οικονομική πρόκληση. Αυτό περιλαμβάνει τα δημοσιονομικά μέσα που χρειάζονται τα κράτη μέλη για να χρηματοδοτήσουν τα αναγκαία μέτρα. Η ανάκαμψη της ευρωπαϊκής οικονομίας δημιουργεί μια μεγάλη πρόκληση. Θα δράσουμε από κοινού με αλληλεγγύη και θα φέρουμε αποτελέσματα. Αυτό περιλαμβάνει και την αναγκαία πρόοδο στην ενίσχυση της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Τα επόμενα βήματα
23. Το Eurogroup θα συνεχίσει το έργο που απαιτείται λαμβάνοντας υπόψη την πρόθεση της προεδρίας του Συμβουλίου να προωθήσει χωρίς καθυστέρηση τις νομοθετικές προτάσεις.
Καθολικών
ΟΛΟΚΛΗΡΗ Η ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΟΥ EUROGROUP ...
1. Η πανδημία του COVID-19 συνιστά μια άνευ προηγουμένου πρόκληση με δριμύτατες κοινωνικές και οικονομικές συνέπειες. Δεσμευόμαστε να κάνουμε ότι είναι αναγκαίο για να αντιμετωπίσουμε αυτή την πρόκληση σε πνεύμα αλληλεγγύης.
2. Μια συντονισμένη και περιεκτική στρατηγική είναι αναγκαία για να αντιμετωπιστούν επείγουσες υγειονομικές ανάγκες, να στηριχτεί η οικονομική δραστηριότητα και να προετοιμαστεί το έδαφος για την ανάκαμψη. Η στρατηγική αυτή θα συνδυάζει βραχυχρόνιες, μεσοπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες πρωτοβουλίες, λαμβάνοντας υπόψη τη διάχυση των επιπτώσεων και τις αλληλεξαρτήσεις μεταξύ των οικονομιών μας και την ανάγκη να διατηρηθούν η εμπιστοσύνη και η σταθερότητα.
3. Διάφορα μέτρα έχουν ήδη ληφθεί σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο, όπως παρουσιάζεται με συνοπτικό τρόπο στο ανακοινωθέν του Eurogroup της 16ης Μαρτίου. Ένα μεταγενέστερο γράμμα του προέδρου του Eurogroup στις 24 Μαρτίου σκιαγραφούσε και άλλες υπό εξέταση πολιτικές. Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, στο ανακοινωθέν του στις 26 Μαρτίου, καλούσε το Eurogroup να παρουσιάσει προτάσεις της οικονομικής του απάντησης στην πανδημία του COVID-19 εντός δύο εβδομάδων. Ανταποκρινόμενοι στην εντολή των Ηγετών, η έκθεση αυτή αποτιμά τις δράσεις που έχουν ληφθεί ως τώρα και παρουσιάζει μια περιεκτική και συντονισμένη οικονομική απάντηση.
Συντονισμένες δράσεις που έχουν ληφθεί ως τώρα στο επίπεδο των κρατών μελών, της Ε.Ε. και της ευρωζώνης
4. Από το ξεκίνημα της κρίσης, τα κράτη μέλη κλιμακώνουν συνεχώς τις προσπάθειες για να στηρίξουν την οικονομία.
5. Μια έγκαιρη, προσωρινή και στοχευμένη δημοσιονομική τόνωση παρέχεται σε προαιρετική βάση με συντονισμένο τρόπο. Σημαντικοί δημόσιοι πόροι έχουν κινητοποιηθεί για την ενίσχυση του τομέα της υγείας και των μηχανισμών πολιτικής προστασίας και τη στήριξη των εργαζομένων και των οικονομικών τομέων που έχουν πληγεί. Μέχρι σήμερα, το συνολικό μέγεθος των προαιρετικών δημοσιονομικών μέτρων των κρατών μελών ανέρχεται στο 3% του ΑΕΠ της Ε.Ε., τριπλάσιο σε σχέση με τις 16 Μαρτίου, χωρίς να υπολογίζεται ο σημαντικός αντίκτυπος των αυτόματων σταθεροποιητών.
6. Επιπλέον, τα κράτη μέλη έχουν δεσμευτεί ως τώρα να παράσχουν ρευστότητα για τη στήριξη τομέων που αντιμετωπίζουν διαταραχές και εταιρειών που αντιμετωπίζουν έλλειψη ρευστότητας, με τη μορφή κρατικών εγγυήσεων και αναστολών φορολογικών πληρωμών, που υπολογίζεται ότι ανέρχονται στο 16% του ΑΕΠ της Ε.Ε., από 10% στις 16 Μαρτίου.
7. Οι υπουργοί Οικονομικών είναι έτοιμοι να λάβουν επιπλέον μέτρα όποτε είναι απαραίτητο, ανάλογα με την πορεία των εξελίξεων.
8. Ευελιξία στους κανόνες της Ε.Ε. Στις 23 Μαρτίου, οι υπουργοί Οικονομικών συμφώνησαν με την αξιολόγηση της Κομισιόν ότι οι όροι για την ενεργοποίηση της ρήτρας γενικής διαφυγής του δημοσιονομικού πλαισίου της Ε.Ε., μια σφοδρή οικονομική κάμψη στην ευρωζώνη ή στην Ένωση συνολικά, πληρούνταν. Αυτό προσφέρει την απαιτούμενη ευελιξία στους εθνικούς προϋπολογισμούς για τη στήριξη της οικονομίας και την απάντηση στην πανδημία του COVID-19 με συντονισμένο τρόπο. Η συνολική δημοσιονομική καθοδήγηση θα δίνεται εντός αυτού του πλαισίου και στο πλαίσιο της διαδικασίας του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου. Καλωσορίσαμε την απόφαση της Κομισιόν να εκδώσει ένα προσωρινό πλαίσιο για τις κρατικές ενισχύσεις ώστε να διευκολυνθεί η κρατική στήριξη στις εταιρείες, διασφαλίζοντας παράλληλα ισότιμους όρους ανταγωνισμού στην ενιαία αγορά καθώς και την πρόσφατη επέκταση του πλαισίου για την κάλυψη της στήριξης για την έρευνα, τον έλεγχο και την παραγωγή που σχετίζονται με τη μάχη κατά της πανδημίας του COVID-19. Καλωσορίζουμε επίσης την καθοδήγηση της Κομισιόν για τη χρήση της συνολικής ευελιξίας που προσφέρει το πλαίσιο για τις δημόσιες συμβάσεις σε αυτή την έκτακτη κατάσταση, η οποία εκδόθηκε στις 1 Απριλίου.
9. Χρήση του προϋπολογισμού της Ε.Ε. Καλωσορίσαμε τις προτάσεις της Κομισιόν να χρησιμοποιήσουμε με το βέλτιστο τρόπο τους υφιστάμενους δημοσιονομικούς πόρους της Ε.Ε. για την καταπολέμηση της κρίσης. Η πρόταση για μια Επενδυτική Πρωτοβουλία για την Αντιμετώπιση του Κορωνοϊού (Coronavirus Response Investment Initiative) εγκρίθηκε από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο και είναι σε ισχύ από την 1η Απριλίου. Αυτό θα επιτρέψει τη χρήση 37 δισ. ευρώ από τα διαρθρωτικά ταμεία για την αντιμετώπιση των συνεπειών της κρίσης του COVID-19. Επιπρόσθετα, το πεδίο δράσης του Ταμείου Αλληλεγγύης διευρύνθηκε για να συμπεριλάβει και μεγάλες κρίσεις δημόσιας υγείας. Ξεκινώντας από την 1η Απριλίου, αυτό θα επιτρέψει στα κράτη μέλη που έχουν δεχθεί το πιο ισχυρό πλήγμα να αποκτήσουν πρόσβαση σε οικονομική στήριξη ως και 800 εκατ. ευρώ το 2020.
10. Νομισματική Πολιτική. Καλωσορίζουμε την αποφασιστική δράση που έλαβε η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα για τη στήριξη της ρευστότητας και των χρηματοδοτικών συνθηκών για τα νοικοκυριά, τις επιχειρήσεις και τις τράπεζες, το οποίο θα βοηθήσει να διατηρηθεί η ομαλή παροχή πίστωσης στην οικονομία. Στις 18 Μαρτίου, η ΕΚΤ αποφάσισε να λανσάρει ένα έκτακτο πρόγραμμα αγοράς στοιχείων ενεργητικού 750 δισ. ευρώ (Pandemic Emergency Purchase Programme), να διευρύνει τα στοιχεία ενεργητικού που είναι επιλέξιμα στο πρόγραμμα αγοράς του εταιρικού τομέα (CSPP) και να χαλαρώσει τα κριτήρια για τα ενέχυρα. Τα μέτρα αυτά έχουν σαν στόχο να διασφαλίσουν ότι όλοι οι τομείς της οικονομίας μπορούν να επωφεληθούν από υποστηρικτικές χρηματοδοτικές συνθήκες που τους επιτρέπουν να απορροφήσουν το σοκ του COVID-19.
11. Χρηματοπιστωτική Σταθερότητα. Καλωσορίζουμε την καθοδήγηση που παρείχαν οι εποπτικές αρχές των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων για την ερμηνεία και την εφαρμογή των ρυθμιστικών απαιτήσεων στις τρέχουσες έκτακτες καταστάσεις. Καλωσορίζουμε επίσης την αποδέσμευση των κεφαλαιακών αποθεμάτων ασφαλείας. Για να ξεπεραστούν οι χρηματοδοτικές πιέσεις που αντιμετωπίζουν οι εταιρείες και τα νοικοκυριά, η πλήρης χρήση της ευελιξίας που προσφέρει το ρυθμιστικό πλαίσιο είναι θεμελιώδους σημασίας. Θα συνεχίσουμε να παρακολουθούμε στενά την εξέλιξη της κατάστασης και να συντονίζουμε τα ευρωπαϊκά και εθνικά μέτρα. Όποτε είναι απαραίτητο, είμαστε έτοιμοι να αναλάβουμε περαιτέρω δράσεις, συμπεριλαμβανομένων και νομοθετικών μέτρων, αν είναι αναγκαίο για τον περιορισμό του αντίκτυπο του COVID-19.
Επιπρόσθετα εργαλεία αντιμετώπισης της κρίσης και προετοιμασία του εδάφους για την ανάκαμψη
12. Σε αυτή την κρίσιμη συγκυρία, είμαστε έτοιμοι να εντείνουμε την ανταπόκριση της ΕΕ για την υποστήριξη, την ενίσχυση και τη συμπλήρωση των προσπαθειών που έχουν καταβληθεί έως τώρα. Δεσμευόμαστε να διασφαλίσουμε τις προϋποθέσεις για την κατάλληλη αντιμετώπιση της κρίσης σε κάθε κράτος μέλος της ΕΕ. Στο πλαίσιο αυτό, τα μέτρα που προβλέπονται από τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα πρέπει να εφαρμοστούν υπό το πρίσμα της σοβαρότητας των οικονομικών συνεπειών της πανδημίας στα επιμέρους κράτη μέλη.
13. Ευελιξία στον προϋπολογισμό της ΕΕ. Χαιρετίζουμε τις προτάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με την περαιτέρω προσωρινή ευελιξία στη χρήση των κονδυλίων της ΕΕ, όπως η δυνατότητα μεταβιβάσεων μεταξύ ταμείων, περιφερειών και στόχων πολιτικής, η εγκατάλειψη των εθνικών προϋποθέσεων συγχρηματοδότησης και η υποστήριξη των ευάλωτων μελών της κοινωνίας. Αυτό θα βοηθήσει στην αποτελεσματική κινητοποίηση του προϋπολογισμού της ΕΕ για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της πανδημίας COVID-19.
14. Υποστήριξη έκτακτης ανάγκης. Συμφωνήσαμε ότι είναι απαραίτητο ένα ειδικό εργαλείο COVID-19 για τη στήριξη της χρηματοδότησης της έκτακτης βοήθειας, μέσω της χορήγησης επιδοτήσεων, προκειμένου να ενισχυθούν πρωτίστως τα συστήματα υγειονομικής περίθαλψης. Στο πλαίσιο αυτό, χαιρετίζουμε την πρόταση της Κομισιόν στις 2 Απριλίου για την επανενεργοποίηση του Εργαλείου Έκτακτης Στήριξης (Emergency Support Instrument) για την αντιμετώπιση της επιδημίας COVID-19. Σε αυτό το στάδιο, το εργαλείο αυτό μπορεί να παράσχει υποστήριξη 2,7 δισ. ευρώ από πόρους από τον προϋπολογισμό της ΕΕ. Αυτή η δύναμη πυρόσβεσης μπορεί να ενισχυθεί ταχέως, μέσω πρόσθετων εθελοντικών συνεισφορών από τα κράτη μέλη. Καλούμε τα κράτη μέλη να διερευνήσουν τρόπους περαιτέρω ενίσχυσης του Εργαλείου Έκτακτης Στήριξης στο πλαίσιο της νομοθετικής διαδικασίας.
15. Ενίσχυση των δραστηριοτήτων της ΕΤΕπ. Χαιρετίζουμε την πρωτοβουλία της ΕΤΕπ για τη δημιουργία ενός πανευρωπαϊκού ταμείου εγγυήσεων ύψους 25 δισ. ευρώ, το οποίο θα μπορούσε να στηρίξει χρηματοδοτικούς πόρους 200 δισ. ευρώ για επιχειρήσεις, με επίκεντρο τις μικρομεσαίες, σε ολόκληρη την ΕΕ, μεταξύ άλλων μέσω των εθνικών αναπτυξιακών τραπεζών. Καλούμε την ΕΤΕπ να υλοποιήσει όσο το δυνατόν συντομότερα την πρότασή της και να είναι έτοιμη να τη θέσει σε εφαρμογή χωρίς καθυστέρηση, διασφαλίζοντας παράλληλα νέους πόρους με άλλες πρωτοβουλίες της ΕΕ και το πρόγραμμα Invest EU. Η πρωτοβουλία αυτή συμβάλλει σημαντικά στη διατήρηση των ίσων όρων ανταγωνισμού στην ενιαία αγορά υπό το πρίσμα των εθνικών σχημάτων στήριξης.
16. Δίχτυα ασφαλείας στην ΕΕ και την ΕΑ. Τα δίχτυα ασφαλείας υπάρχουν στη ζώνη του ευρώ και στην ΕΕ. Στη ζώνη του ευρώ, ο ΕΜΣ είναι εξοπλισμένος με εργαλεία τα οποία θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν, ανάλογα με τις ανάγκες, κατά τρόπο προσαρμοσμένο στη φύση του συμμετρικού σοκ που προκάλεσε η COVID 19. Προτείνουμε να δημιουργηθεί μια Στήριξη για την Κρίση της Πανδημίας (Pandemic Crisis Support), στη βάση της υφιστάμενης προληπτικής πιστωτικής γραμμής ECCL, προσαρμοσμένη υπό το πρίσμα της συγκεκριμένης πρόκλησης, ως εγγύηση για τα κράτη μέλη της ζώνης του ευρώ που πλήττονται από αυτό το εξωτερικό σοκ. Θα είναι διαθέσιμη σε όλα τα κράτη μέλη της ευρωζώνης, κατά τη διάρκεια της κρίσης, με συγκεκριμένους όρους που θα συμφωνηθούν εκ των προτέρων από τη διοίκηση τους του ΕΜΣ, αντανακλώντας τις τρέχουσες προκλήσεις, με βάση τις προκαταρκτικές εκτιμήσεις των ευρωπαϊκών θεσμικών οργάνων. Η μόνη απαίτηση πρόσβασης στην πιστωτική γραμμή είναι ότι τα κράτη μέλη της ζώνης του ευρώ που ζητούν στήριξη θα δεσμευτούν να χρησιμοποιήσουν αυτή τη γραμμή πίστωσης για να στηρίξουν την εγχώρια χρηματοδότηση των άμεσων και έμμεσων δαπανών υγειονομικής περίθαλψης, θεραπείας και πρόληψης που σχετίζονται με την κρίση της πανδημίας COVID 19. Θα τηρηθούν οι διατάξεις της Συνθήκης του ΕΜΣ. Το χορηγούμενο ποσό θα αντιστοιχεί στο 2% του ΑΕΠ του κάθε κράτους μέλους όπως διαμορφώθηκε στα τέλη του 2019, ως σημείο αναφοράς. Μετά από εντολή των ηγετών, θα προσπαθήσουμε να διαθέσουμε αυτό το εργαλείο εντός δύο εβδομάδων, σεβόμενοι τις εθνικές διαδικασίες και τις συνταγματικές απαιτήσεις. Η πιστωτική γραμμή θα είναι διαθέσιμη μέχρι να ολοκληρωθεί η κρίση COVID 19. Στη συνέχεια, τα κράτη μέλη της ζώνης του ευρώ θα εξακολουθήσουν να δεσμεύονται για την ενδυνάμωση των οικονομικών και χρηματοοικονομικών μεγεθών, στο πλαίσιο της οικονομικής και δημοσιονομικής συνεργασίας και επιτήρησης της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης της ευελιξίας που εφαρμόζουν τα αρμόδια όργανα της ΕΕ. O Mηχανισμός για τη Στήριξη του Ισοζυγίου Πληρωμών (Balance of Payments Facility) μπορεί να παράσχει οικονομική στήριξη σε κράτη μέλη που δεν έχουν υιοθετήσει το ευρώ. Πρέπει να εφαρμόζεται κατά τρόπο που να λαμβάνει δεόντως υπόψη τις ειδικές συνθήκες της τρέχουσας κρίσης.
17. SURE. Στο πνεύμα της αλληλεγγύης και ενόψει του ασυνήθιστου χαρακτήρα της κρίσης COVID -19, συμφωνούμε σχετικά με την ανάγκη καθιέρωσης, για τη διάρκεια της κατάστασης έκτακτης ανάγκης, ενός προσωρινού χρηματοδοτικού εργαλείου βάσει του άρθρου 122 της Συνθήκης της λειτουργίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Θα προσπαθήσουμε να θέσουμε σε λειτουργία το συγκεκριμένο εργαλείο το συντομότερο δυνατό. Σε αυτό το πλαίσιο, χαιρετίζουμε την πρόταση της Επιτροπής στις 2 Απριλίου για τη θέσπιση ενός προσωρινού εργαλείου που θα στηρίζει τα κράτη μέλη για την προστασία της απασχόλησης στις συγκεκριμένες συνθήκες έκτακτης ανάγκης της κρίσης COVID-19. Θα παρέχει οικονομική βοήθεια κατά τη διάρκεια της κρίσης, με τη μορφή δανείων που χορηγούνται με ευνοϊκούς όρους από την ΕΕ στα κράτη μέλη, συνολικού ύψους 100 δισ. ευρώ, από τον προϋπολογισμό της ΕΕ, εξασφαλίζοντας παράλληλα επαρκή ικανότητα στήριξης του ισοζυγίου πληρωμών και των εγγυήσεων που παρέχουν τα κράτη μέλη στον προϋπολογισμό της ΕΕ. Το εργαλείο θα μπορούσε να στηρίξει πρωτίστως τις προσπάθειες που αφορούν την προστασία των εργαζομένων και των θέσεων εργασίας, τηρώντας παράλληλα τις εθνικές αρμοδιότητες στον τομέα των συστημάτων κοινωνικής ασφάλισης και ορισμένα μέτρα που σχετίζονται με την υγεία. Η πρόταση αυτή πρέπει να προχωρήσει χωρίς καθυστέρηση στη νομοθετική διαδικασία. Η στάση των κρατών μελών σχετικά με αυτό το μέσο έκτακτης ανάγκης δεν προδικάζει τη θέση σχετικά με μελλοντικές προτάσεις που αφορούν με την ασφάλιση της ανεργίας. Σύμφωνα με τη νομική του βάση, η πρόσβαση στο εργαλείο θα διακοπεί μόλις περάσει η έκτακτη ανάγκη COVID-19.
18. Συμφωνούμε ότι απαιτείται μια συνεκτική στρατηγική στην ΕΕ για να υποστηριχθούν οι προσπάθειες των κρατών μελών προκειμένου να επιστρέψουν στην κανονική λειτουργία οι κοινωνίες και οι οικονομίες μας και να προωθήσουν την επανέναρξη της οικονομικής δραστηριότητας και των επενδύσεων για την εξασφάλιση βιώσιμης ανάπτυξης.
19. Ταμείο Ανάκαμψης. Στο πλαίσιο αυτό, συμφωνήσαμε επίσης να εργαστούμε σε ένα Ταμείο Ανάκαμψης για την προετοιμασία και στήριξη της ανάκαμψης, παρέχοντας χρηματοδότηση μέσω του προϋπολογισμού της Ε.Ε. σε προγράμματα που έχουν σχεδιαστεί για την επανεκκίνηση της οικονομίας σε ευθυγράμμιση με τις ευρωπαϊκές προτεραιότητες και διασφαλίζοντας την ευρωπαϊκή αλληλεγγύη με τα κράτη μέλη που έχουν πληγεί περισσότερο. Ένα τέτοιο ταμείο θα είναι προσωρινό, στοχευμένο και ανάλογου μεγέθους με το τρομακτικό κόστος της τρέχουσας κρίσης και θα βοηθήσει να καταμεριστεί σε βάθος χρόνο μέσω κατάλληλης χρηματοδότησης. Σύμφωνα με την καθοδήγηση από τους Ηγέτες, οι συζητήσεις για τις νομικές και πρακτικές πτυχές ενός τέτοιου ταμείου, συμπεριλαμβανομένης και της σχέση του με τον προϋπολογισμό της Ε.Ε., τις πηγές χρηματοδότησής του και για καινοτόμα χρηματοοικονομικά εργαλεία, σε ευθυγράμμιση με τις συνθήκες της Ε.Ε., θα προετοιμάσουν το έδαφος για μια απόφαση.
20. Επερχόμενο Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο. Το επόμενο Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο θα διαδραματίσει καίριο ρόλο στην οικονομική ανάκαμψη. Θα πρέπει να αντανακλά τον αντίκτυπο της κρίσης και το μέγεθος των προκλήσεων που είναι μπροστά μας, θέτοντας τις σωστές προτεραιότητες, ώστε να επιτρέψει στα κράτη μέλη να αντιμετωπίσουν αποτελεσματικά τις επιπτώσεις της κρίσης, να στηρίξουν την οικονομική ανάκαμψη, και να διασφαλίσουν ότι η συνοχή εντός της Ένωσης διατηρείται μέσω της αλληλεγγύης, της δικαιοσύνης και της ευθύνης. Καλωσορίζουμε την πρόθεση της Κομισιόν να προσαρμόσει την πρόταση της για το ΠΔΠ ώστε να αντανακλά τη νέα κατάσταση και τις νέες προοπτικές.
21. Οδικός χάρτης για την ανάκαμψη. Συνεχίζονται οι εργασίες πάνω σε έναν ευρύτερο Οδικό Χάρτη και ένα Σχέδιο Δράσης για τη στήριξη της ανάκαμψης της ευρωπαϊκής οικονομίας μέσω της δημιουργίας θέσεων εργασίας υψηλής ποιότητας και μεταρρυθμίσεων για την ενίσχυση της ανθεκτικότητας και της ανταγωνιστικότητας, σε ευθυγράμμιση με μια βιώσιμη στρατηγική ανάπτυξης. Θα πρέπει να δημιουργεί τις συνθήκες για την επανέναρξη των οικονομιών μας προωθώντας παράλληλα την οικονομική σύγκλιση στην Ε.Ε. και μειώνοντας τον κατακερματισμό που μπορεί να προκύψει από την κρίση, μεταξύ άλλων και μέσα από την πλήρη αποκατάσταση της λειτουργίας της ενιαίας αγοράς. Ο πρόεδρος της Κομισιόν και ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, σε συνεννόηση με άλλους θεσμούς, συμπεριλαμβανομένης και της ΕΚΤ, έχουν αρχίσει να εργάζονται προς αυτή την κατεύθυνση. Το Eurogroup είναι έτοιμο να συμβάλλει και να στηρίξει το εγχείρημα αυτό.
22. Σήμερα συμμετέχουμε σε μια προσπάθεια να περιφρουρήσουμε την υγεία και τις ζωές των Ευρωπαίων πολιτών και να αντιμετωπίσουμε την άμεση οικονομική πρόκληση. Αυτό περιλαμβάνει τα δημοσιονομικά μέσα που χρειάζονται τα κράτη μέλη για να χρηματοδοτήσουν τα αναγκαία μέτρα. Η ανάκαμψη της ευρωπαϊκής οικονομίας δημιουργεί μια μεγάλη πρόκληση. Θα δράσουμε από κοινού με αλληλεγγύη και θα φέρουμε αποτελέσματα. Αυτό περιλαμβάνει και την αναγκαία πρόοδο στην ενίσχυση της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Τα επόμενα βήματα
23. Το Eurogroup θα συνεχίσει το έργο που απαιτείται λαμβάνοντας υπόψη την πρόθεση της προεδρίας του Συμβουλίου να προωθήσει χωρίς καθυστέρηση τις νομοθετικές προτάσεις.
14 σχόλια:
Καλημερα σε ολες και ολους.
Οταν σε ολον τον πλανητη πεφτουν τα τρις βροχη..εδω στην ευρωπη των λαων δινουν ψιχουλα..βεβαια αυτοι που λαμβανουν τις αποφασεις μιλανε για ιστορικες αποφασεις...καλα ενταξει..το αλλο με τον τοτο το ξερετε..το θεμα ειναι οτι σε λιγο καιρο θα τρεχουν ξανα πισω απο τα γεγονοτα...
Για εμας εδω το ποσο θα ειναι ουτε 10 δις τα οποια θα ειναι μονο για ιατρικους σκοπους..
Οι απολυσεις πεφτουν βροχη και πως να μην πεφτουν οταν ακομα και σημερα που μιλαμε δεν εχει παρει κανεις ουτε ενα ευρω...ουτε ενα...εναμισι μηνα μετα..και μας κορδωνετε ο Αδωνις(αλληθεια που χαθηκε;)οτι ολα βαινουν καλως..
Και πως να μην κανει απολυσεις ο αλλος οταν δεν εχει παρει δεκαρα τσακιστη ...και ουτε θα παρει..μονο κατι αναβολες..που θα τις βρει μπροστα του..
Δηλαδη θελουν να με πεισουν πως οταν εχω 10 υπαλληλους στο μαγαζι μου και τους απολυσω με εναν προχειρο υπολογισμο 15.000 ευρω τον μηνα κοστος..επι τρια 45.000 (Μαρτιο.Απριλιο Μαιο..τουλαχισον)με μηδενικα εσοδα..θα περιμενω να λαβω το 800 αρι κααι κατι ψευτοδανεια...πλακα μας κανουν;ειδικα για καποιον που δεν χρωσταει οι αναβολες ειναι ανεκδοτο..
Εχω την εντυπωση πως θα ερθει τσουναμι στην οικονομια και κατι θεωριες τυπου V που ακουω ειναι για τα μικρα παιδια..
Καλες Γιορτες σε ολους με υγεια...
Ο παράδεισος του ευρωομολόγου και η ωμή πραγματικότητα
https://www.liberal.gr/apopsi/o-paradeisos-tou-euroomologou-kai-i-omi-pragmatikotita/296612
Καλημέρα,
Δημιουργική Ασάφεια....το αναμενόμενο....ημίμετρα και μεταφορά στο μέλον πρόσθετων μέτρων.
Απο την άλλη τουλάχιστον προχωρά ένα μέρος χρηματοδότησης, τουλάχιστον για τις βραχυπρόθεσμες ανάγκες, οπότε δεν το λες και αρνητικό.
Αρνητικό ότι δεν αντιμετωπίστηκε μακροπρόθεσμα..οπότε δεν δίνουν ένα ξεκάθαρο μήνυμα και παραμένει η ανησυχία.
Αρνητικοί οι τριγμοί της ΕΕε για άλλη μια φορά και δυστοιχώς η περισσότερη Ευρώπη είναι στα λόγια.
Αρνητικό είναι επίσης ότι η πόλωση θα ανεβάσει τα εθνικιστικά κινήματα σε όλη την Ευρώπη και οι πολιτικοί για να έχουν τα ψηφουλάκια θα οδηγούνται όλο και περισσότερα στα ακρα.
Συμπέρασμα οι πολιτικοί της Ευρώπης και εννοώ περισσότερο Γαλία-Γερμανία δεν φαίνονται ικανοί να είναι στο ύψος των περιστάσεων και το καράβι της ΕΕ είναι στον αυτόματο με κακοκαιρία!
Βέβαια υπάρχει και η τηλε-συνάντηση των πρωθυπουργών που και εκεί πιθανά θα υπάρξει κάποια αντίδραση έστω για τα μάτια του κόσμου.
Συμπέρασμα ...
Λευτέρη η λογική του άρθρου βασίζεται σε μια προυπόθεση.
Την Ευρωπαική Ένωση Εμπορίου.
Προφανώς αυτό είναι το όραμα ή η πραγματικότητα του αρθρογράφου.
Ωστόσο το Ενιαίο Νόμισμα είναι μετέωρο και υπο τις παρούσες συνθήκες λειτουργεί υπερ πλεονασματικών οικονομιών.
Το Ενιαίο Νόμισμα δεν πρέπει να χρησιμοποιήται μόνομερώς.
Δεν μιζεριάζω. Απ΄αυτήν την κρίση, όπως κι απ΄τις προηγούμενες, μερικούς μήνες μετά κάποιοι θα βγουν κερδισμένοι. Στο χέρι μου είναι να προσπαθήσω να είμαι στην ομάδα τους κι αργότερα σαν καλός σοσιαλιστής να ανακουφίσω εστιασμένα κάποιους συμπολίτες. Ατομικά ή με βοήθεια σε αυτούς που έταξαν τη ζωή τους σ΄αυτό το σκοπό (πχ Κιβωτός, Χαμόγελο, Actionaid)
Ατομικά ακόμα καλύτερα κύριε Χιπη..καθώς έχω την εντύπωση πως σε αρκετές οργανώσεις πέφτει μάσα χοντρή. .καθώς έχουν πολλά λειτουργικά έξοδα. .
Αλλά εγώ να επιμείνω. .στην αγορά δεν έχει πέσει ούτε σεντσ ακόμα. .Ούτε σεντσ. .
:) Back to buisness λοιπόν...
Άντε τώρα να βγάλεις άκρη για την τάση.
Καταρχάς φάνηκε ότι το EWG δεν επιρέασε ιδιαίτερα την τάση...μάλον το είχαν προεξοφλήσει.
Οπότε και η τάση διαμορφόθηκε με βάση ότι η κρίση του κορονοιού έχει κλείσει τον αρνητικό κύκλο της.
Για αυτό και είχαμε μια ωραία ευδομαδιαία άνοδο.
Τα πετρελαιάκια τα βρήκαν Ρωσία και ΟΠΕΚ είναι βέβαια και ο Ντόναλτ που θέλει να βάλει δασμούς.
Το ευρώ μετά την απόφαση μάλον θα ανέβει...οπότε και δεν είναι απίθανο να έχουμε θετική ροή προς τα ευρωπαικά χρηματιστήρια.
Οπότε απο βδομάδα συνεχίζουμε το θετικό κλίμα ή θα κάνει τίναγμα προς τα κάτω για αποκόμιση κερδών.
Ακούω πονταρίσματα :)
παίζοντας τον trader ...οπότε x 1000 και εβδομάδα και όχι ευδομάδα :)
"Το κλίμα μεταξύ των ηγετών των κρατών μελών και η έλλειψη ευρωπαϊκής αλληλεγγύης δημιουργούν έναν θανάσιμο κίνδυνο για την Ένωση. Το μικρόβιο έχει επιστρέψει " Jacques Delors
Κύριοι, κατώτεροι των περιστάσεων η συμφωνία (με μικρό σ) στο eurogroup. Αν δεν σώσει την παρτίδα η ΕΚΤ, η μόνη που κάνει κάτι σοβαρό στο πλαίσιο της εντολής που έχει, καθώς και η Επιτροπή με ανακατανομή πόρων και ορθολογισμό μέσου του επόμενου Πολυετούς Δημοσιονομικού Πλαισίου (2021-27)... τότε κλάφτα χαράλαμπε...
Από την προηγούμενη διπλή κρίση (χρηματοπιστωτική και κρίση χρέους) έχει αρχίζει να σχηματίζεται μια ανησυχητική τάση μέσα στους λαούς της ΕΕ, η οποία ενισχύεται από τον λαϊκισμό, ο οποίος με τη σειρά του ενισχύεται από την εφαρμογή αντίρροπων πολιτικών ενδοευρωπαικά. Αν κάτι μας δίδαξαν οι προηγούμενες κρίσεις είναι ότι όταν κάνεις τη στρουθοκάμηλο ο λογαριασμός στο τέλος έρχεται μεγαλύτερος, σε σχέση με εάν είχες δράσει έγκαιρα και ορθολογικά από την αρχή.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα το whatever it takes του Super Mario. Με μια κουβέντα σχεδόν έλυσε τότε το πρόβλημα.
Τα χειρότερα είναι μπροστά μας και εμείς έχουμε βάλει μπροστά το κάρο απο το μουλάρι. Το πιο σημαντικό είναι ότι η Ιταλία δεν είναι Ελλάδα και αν τα πράγματα ζορίσουν η θεωρία παιγνίων της δίνει κυρίαρχη στρατηγική.
Όπως έχουμε πει αρκετές φορές κύριε Lorac μπορούμε να επενδύουμε και εκτός Ελλάδος τις οικονομίες μας. Τουλάχιστον μέρος αυτών.
Τα λεφτά που δίνει η ΕΕ σε πρώτη φάση δεν είναι αρκετά, αλλά σαν αρχή θεωρώ ικανοποιητικά. Δεν γνωρίζουμε την εξέλιξη της πανδημίας και τον χρόνο, βασικά συστατικά για ασφαλή συμπεράσματα. Λεφτά θα έρθουν και άλλα σε δεύτερο και τρίτο πλάνο. Κάλιο πέντε και στο χέρι παρά δέκα και καρτέρι. Όσο για την Ιταλία χθες το έπαιξε γατάκι, γιατί δεν την έπαιρνε φυσικά να κάνει τίποτε άλλο, και όσο για έξοδο από την ΕΕ, αν έχει κώλο ας το κάνει. Αμερική και UK που κόβουν τρις, αυτή έχουν μια κυβέρνηση, έναν υπουργό οικονομικών, και ενιαίο έλεγχο. Η ΕΕ ακόμα δεν τα έχει αυτά, που είναι πυλώνες για σταθερή οικονομία και αλληλεγγύη.
Στην Ιταλία θα πρέπει να ξεχωρίζουμε τί οικονομία ΘΑ μπορούσε να είχε και τι οικονομία ΕΧΕΙ.
Ν. Κορέα: Θετικοί στον κορονοϊό 91 ασθενείς που είχαν αναρρώσει
https://www.liberal.gr/world/n-korea-thetikoi-ston-koronoio-91-astheneis-pou-eichan-anarrosei/296804
Αυτό μας έλλειπε ιος Vampire ...
Δημοσίευση σχολίου