X.A.A. LIVE
σχόλια για τη συνεδρίαση online.
Η ΛΟΓΙΚΗ ΩΣ ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΠΡΟΣΤΑΓΜΑ..
Καθώς καταλαγιάζει το σοκ από την κρίση, και υποχωρεί η αίσθηση της έκτακτης ανάγκης, πολλοί είναι αυτοί που προτείνουν να γυρίσουμε στις παλιές διαχωριστικές γραμμές της πολιτικής. Να επιλέξουν οι πολίτες δεξιά/αριστερά, ή έστω κεντροδεξιά/κεντροαριστερά, και ειδικότερα για την οικονομία, φιλελεύθερες ή σοσιαλδημοκρατικές συνταγές. Και να αφήσουν κατά μέρος τις εκκλήσεις για την πολιτική του «αυτονόητου» ή της «κοινής λογικής». Οσο κι αν φαίνονται εύλογα τα επιχειρήματα, η εμμονή σε αυτές τις σταθερές διαχωριστικές κρύβει μια μεγάλη παγίδα. Οτι δηλαδή, όπως στο παρελθόν, οι διαμάχες για το «πρόσημο» των πολιτικών θα είναι προπέτασμα καπνού για να κάνουν τη δουλειά τους οι ομάδες συμφερόντων που καρπώνονται τα χρήματα και τα προνόμια, ανεξάρτητα από διακηρύξεις και νόμους.
Ας το πούμε άλλη μια φορά: Η Ελλάδα δεν είναι ένα κανονικό ευρωπαϊκό κράτος. Στη Δυτική Ευρώπη, όσο έντονες κι αν είναι οι πολιτικές διαμάχες, το κράτος λειτουργεί σε γενικές γραμμές ως εργαλείο που εφαρμόζει τη βούληση της εκάστοτε πολιτικής εξουσίας, όπως αυτή εκφράζεται από το νομοθετικό έργο. Φυσικά υπάρχουν κοινωνικά συμφέροντα που συγκρούονται στο εσωτερικό του κρατικού μηχανισμού, αλλά όταν ψηφιστεί ένας νόμος μια «βεμπεριανή» γραφειοκρατία κινείται για να τον κάνει πράξη περίπου όπως τον σχεδίασε η Βουλή. Με αυτή την έννοια, το δυτικό κράτος λειτουργεί λογικά. Τίθενται ρητά ορισμένοι στόχοι από την πολιτική ηγεσία. Ψηφίζονται νόμοι σχεδιασμένοι για να τους υπηρετήσουν. Βρίσκονται χρήματα και άνθρωποι, και ορίζονται οι ρόλοι τους. Οι αρμόδιοι κάνουν τις καθημερινές ενέργειες που χρειάζονται να εφαρμοστεί ο νόμος. Τα αποτελέσματα των ενεργειών μετριούνται και αξιολογούνται. Αν υπάρχουν αστοχίες ή απρόβλεπτες παρενέργειες, λαμβάνονται διορθωτικά μέτρα.
Το ελληνικό κράτος δεν λειτουργούσε ποτέ έτσι. Το ξέρουμε από την καθημερινή εμπειρία, προκύπτει και από σωρεία δεικτών. Τα αποτελέσματα των δημόσιων πολιτικών είναι εντελώς αναντίστοιχα με τις ρητές διακηρύξεις των πολιτικών και με τις εισηγητικές εκθέσεις των νόμων. Είναι συνήθως αναντίστοιχα και με τα χρήματα που δαπανώνται για αυτές. Δαπανούσαμε για κοινωνικά επιδόματα όσο οι άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης, με στόχο δήθεν τη στήριξη των αδύναμων, αφού τα περισσότερα θεσπίστηκαν από το σοσιαλιστικό ΠΑΣΟΚ. Αλλά αυτά δεν πήγαιναν στους αδύναμους, με αποτέλεσμα ο αριθμός των φτωχών να μην επηρεάζεται από τις κοινωνικές δαπάνες. Δαπανούμε σε συντάξεις, ακόμα και τώρα, ένα από τα υψηλότερα ποσοστά του ΑΕΠ (17%), αλλά έχουμε σχεδόν τους περισσότερους φτωχούς ηλικιωμένους. Εχουμε τους περισσότερους καθηγητές γυμνασίου (125 για κάθε 1.000 μαθητές), αλλά τα χειρότερα αποτελέσματα στις διεθνείς εξετάσεις μαθηματικών και γραμματικής. Εχουμε τους πιο αυστηρούς νόμους για τις άδειες των επιχειρήσεων, την πολεοδομία, τα φορολογικά, τα εργασιακά, και το χαμηλότερο ποσοστό συμμόρφωσης προς αυτούς. Ο Γενικός Γραμματέας που υλοποιεί κατά γράμμα τους νόμους αποπέμπεται.
Αυτά δεν συμβαίνουν από λάθος, δεν είναι ένας «θόρυβος» που μολύνει το καθαρό σήμα, δεν είναι ατέλειες σε ένα κατά τα άλλα λογικό σύστημα. Οι ατέλειες είναι το σύστημα. Οι υπηρεσίες του κράτους λειτουργούν είτε για τους υπαλλήλους τους, είτε για συγκεκριμένες επαγγελματικές ομάδες, είτε για διαπλεκόμενους επιχειρηματίες, και μόνο παρεμπιπτόντως για τον γενικό πληθυσμό, ή έστω για μια ολόκληρη τάξη. Ετσι οι δημόσιες πολιτικές, ό,τι «πρόσημο» κι αν έχουν όταν ψηφίζονται, υφαρπάζονται από επιμέρους συμφέροντα. Καμιά συλλογική στρατηγική δεν υπερισχύει, και το αποτέλεσμα είναι συνήθως η ακούσια συνισταμένη των διαφορετικών παρεμβάσεων που αλλοιώνουν τους διακηρυγμένους στόχους.
Σοσιαλδημοκρατικό κράτος δεν μπορεί να υπάρχει χωρίς προϋπολογισμούς που τηρούνται, αξιολόγηση και αναμόρφωση υπηρεσιών, και κοινωνικές παροχές είτε ίσες είτε στοχευμένες στους αδύναμους. Φιλελεύθερη οικονομία δεν μπορεί να υπάρχει χωρίς δικαστήρια που αποφασίζουν σε λογικό χρόνο, ξεκάθαρες χρήσεις γης, σαφές διευθυντικό δικαίωμα, σταθερή φορολογία, και γενικά κανόνες που τηρούνται. Το πρόβλημά μας στην Ελλάδα δεν είναι ποιο από τα δύο θα διαλέξουμε, αλλά ότι δεν μπορούμε να έχουμε κανένα από τα δύο.
Η πλειονότητα του πολιτικού προσωπικού, σε κυβέρνηση και αντιπολίτευση, χειρίζεται καλά την εξουσία της υποκρισίας και της υφαρπαγής: άλλα να λένε, άλλα να νομοθετούν, και άλλα να συμβαίνουν. Δίπλα τους υπάρχουν μερικοί «χρήσιμοι ηλίθιοι», που ειλικρινά νομίζουν ότι η πολιτική εξουσία, με αυτούς τους θεσμούς, μπορεί να εφαρμόσει κάποιο συνεκτικό πρόγραμμα, είτε σοσιαλιστικό είτε φιλελεύθερο. Και τέλος υπάρχουν οι λίγοι πραγματιστές με σχέδιο, που ξέρουν ότι το μεγάλο ζητούμενο δεν είναι ένα ιδεολογικό πρόσημο, αλλά το να έχουμε κράτος που μπορεί να σχεδιάζει και να εφαρμόζει με συνέπεια τις δημόσιες πολιτικές. Μόνο αυτοί εργάζονται πραγματικά για κάποιο γενικό συμφέρον, όπως κι αν το ορίζουν.
Πολιτική της λογικής είναι οι θεσμικές μεταρρυθμίσεις που χρειάζονται για να υπάρχει αντιστοιχία ανάμεσα στις διακηρύξεις, στα μέσα, και στο αποτέλεσμα. Πολιτική της υφαρπαγής είναι αυτή που υπερισχύει σήμερα σε όλα σχεδόν τα κόμματα. Η αντίθεση αυτή είναι πιο ουσιαστική στη σημερινή Ελλάδα από την ιστορική, και συχνά ψευδεπίγραφη, αντίθεση δεξιάς-αριστεράς. Εχουμε ανάγκη από ένα συγκροτημένο, διακομματικό, μέτωπο της λογικής. Και από έναν φορέα στο κέντρο του πολιτικού φάσματος που συμπυκνώνει αυτά τα προτάγματα.
* Ο κ. Αρίστος Δοξιάδης είναι συγγραφέας του βιβλίου «Το αόρατο ρήγμα: θεσμοί και συμπεριφορές στην ελληνική οικονομία».
www.kathimerini.gr
Η ΛΟΓΙΚΗ ΩΣ ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΠΡΟΣΤΑΓΜΑ..
Καθώς καταλαγιάζει το σοκ από την κρίση, και υποχωρεί η αίσθηση της έκτακτης ανάγκης, πολλοί είναι αυτοί που προτείνουν να γυρίσουμε στις παλιές διαχωριστικές γραμμές της πολιτικής. Να επιλέξουν οι πολίτες δεξιά/αριστερά, ή έστω κεντροδεξιά/κεντροαριστερά, και ειδικότερα για την οικονομία, φιλελεύθερες ή σοσιαλδημοκρατικές συνταγές. Και να αφήσουν κατά μέρος τις εκκλήσεις για την πολιτική του «αυτονόητου» ή της «κοινής λογικής». Οσο κι αν φαίνονται εύλογα τα επιχειρήματα, η εμμονή σε αυτές τις σταθερές διαχωριστικές κρύβει μια μεγάλη παγίδα. Οτι δηλαδή, όπως στο παρελθόν, οι διαμάχες για το «πρόσημο» των πολιτικών θα είναι προπέτασμα καπνού για να κάνουν τη δουλειά τους οι ομάδες συμφερόντων που καρπώνονται τα χρήματα και τα προνόμια, ανεξάρτητα από διακηρύξεις και νόμους.
Ας το πούμε άλλη μια φορά: Η Ελλάδα δεν είναι ένα κανονικό ευρωπαϊκό κράτος. Στη Δυτική Ευρώπη, όσο έντονες κι αν είναι οι πολιτικές διαμάχες, το κράτος λειτουργεί σε γενικές γραμμές ως εργαλείο που εφαρμόζει τη βούληση της εκάστοτε πολιτικής εξουσίας, όπως αυτή εκφράζεται από το νομοθετικό έργο. Φυσικά υπάρχουν κοινωνικά συμφέροντα που συγκρούονται στο εσωτερικό του κρατικού μηχανισμού, αλλά όταν ψηφιστεί ένας νόμος μια «βεμπεριανή» γραφειοκρατία κινείται για να τον κάνει πράξη περίπου όπως τον σχεδίασε η Βουλή. Με αυτή την έννοια, το δυτικό κράτος λειτουργεί λογικά. Τίθενται ρητά ορισμένοι στόχοι από την πολιτική ηγεσία. Ψηφίζονται νόμοι σχεδιασμένοι για να τους υπηρετήσουν. Βρίσκονται χρήματα και άνθρωποι, και ορίζονται οι ρόλοι τους. Οι αρμόδιοι κάνουν τις καθημερινές ενέργειες που χρειάζονται να εφαρμοστεί ο νόμος. Τα αποτελέσματα των ενεργειών μετριούνται και αξιολογούνται. Αν υπάρχουν αστοχίες ή απρόβλεπτες παρενέργειες, λαμβάνονται διορθωτικά μέτρα.
Το ελληνικό κράτος δεν λειτουργούσε ποτέ έτσι. Το ξέρουμε από την καθημερινή εμπειρία, προκύπτει και από σωρεία δεικτών. Τα αποτελέσματα των δημόσιων πολιτικών είναι εντελώς αναντίστοιχα με τις ρητές διακηρύξεις των πολιτικών και με τις εισηγητικές εκθέσεις των νόμων. Είναι συνήθως αναντίστοιχα και με τα χρήματα που δαπανώνται για αυτές. Δαπανούσαμε για κοινωνικά επιδόματα όσο οι άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης, με στόχο δήθεν τη στήριξη των αδύναμων, αφού τα περισσότερα θεσπίστηκαν από το σοσιαλιστικό ΠΑΣΟΚ. Αλλά αυτά δεν πήγαιναν στους αδύναμους, με αποτέλεσμα ο αριθμός των φτωχών να μην επηρεάζεται από τις κοινωνικές δαπάνες. Δαπανούμε σε συντάξεις, ακόμα και τώρα, ένα από τα υψηλότερα ποσοστά του ΑΕΠ (17%), αλλά έχουμε σχεδόν τους περισσότερους φτωχούς ηλικιωμένους. Εχουμε τους περισσότερους καθηγητές γυμνασίου (125 για κάθε 1.000 μαθητές), αλλά τα χειρότερα αποτελέσματα στις διεθνείς εξετάσεις μαθηματικών και γραμματικής. Εχουμε τους πιο αυστηρούς νόμους για τις άδειες των επιχειρήσεων, την πολεοδομία, τα φορολογικά, τα εργασιακά, και το χαμηλότερο ποσοστό συμμόρφωσης προς αυτούς. Ο Γενικός Γραμματέας που υλοποιεί κατά γράμμα τους νόμους αποπέμπεται.
Αυτά δεν συμβαίνουν από λάθος, δεν είναι ένας «θόρυβος» που μολύνει το καθαρό σήμα, δεν είναι ατέλειες σε ένα κατά τα άλλα λογικό σύστημα. Οι ατέλειες είναι το σύστημα. Οι υπηρεσίες του κράτους λειτουργούν είτε για τους υπαλλήλους τους, είτε για συγκεκριμένες επαγγελματικές ομάδες, είτε για διαπλεκόμενους επιχειρηματίες, και μόνο παρεμπιπτόντως για τον γενικό πληθυσμό, ή έστω για μια ολόκληρη τάξη. Ετσι οι δημόσιες πολιτικές, ό,τι «πρόσημο» κι αν έχουν όταν ψηφίζονται, υφαρπάζονται από επιμέρους συμφέροντα. Καμιά συλλογική στρατηγική δεν υπερισχύει, και το αποτέλεσμα είναι συνήθως η ακούσια συνισταμένη των διαφορετικών παρεμβάσεων που αλλοιώνουν τους διακηρυγμένους στόχους.
Σοσιαλδημοκρατικό κράτος δεν μπορεί να υπάρχει χωρίς προϋπολογισμούς που τηρούνται, αξιολόγηση και αναμόρφωση υπηρεσιών, και κοινωνικές παροχές είτε ίσες είτε στοχευμένες στους αδύναμους. Φιλελεύθερη οικονομία δεν μπορεί να υπάρχει χωρίς δικαστήρια που αποφασίζουν σε λογικό χρόνο, ξεκάθαρες χρήσεις γης, σαφές διευθυντικό δικαίωμα, σταθερή φορολογία, και γενικά κανόνες που τηρούνται. Το πρόβλημά μας στην Ελλάδα δεν είναι ποιο από τα δύο θα διαλέξουμε, αλλά ότι δεν μπορούμε να έχουμε κανένα από τα δύο.
Η πλειονότητα του πολιτικού προσωπικού, σε κυβέρνηση και αντιπολίτευση, χειρίζεται καλά την εξουσία της υποκρισίας και της υφαρπαγής: άλλα να λένε, άλλα να νομοθετούν, και άλλα να συμβαίνουν. Δίπλα τους υπάρχουν μερικοί «χρήσιμοι ηλίθιοι», που ειλικρινά νομίζουν ότι η πολιτική εξουσία, με αυτούς τους θεσμούς, μπορεί να εφαρμόσει κάποιο συνεκτικό πρόγραμμα, είτε σοσιαλιστικό είτε φιλελεύθερο. Και τέλος υπάρχουν οι λίγοι πραγματιστές με σχέδιο, που ξέρουν ότι το μεγάλο ζητούμενο δεν είναι ένα ιδεολογικό πρόσημο, αλλά το να έχουμε κράτος που μπορεί να σχεδιάζει και να εφαρμόζει με συνέπεια τις δημόσιες πολιτικές. Μόνο αυτοί εργάζονται πραγματικά για κάποιο γενικό συμφέρον, όπως κι αν το ορίζουν.
Πολιτική της λογικής είναι οι θεσμικές μεταρρυθμίσεις που χρειάζονται για να υπάρχει αντιστοιχία ανάμεσα στις διακηρύξεις, στα μέσα, και στο αποτέλεσμα. Πολιτική της υφαρπαγής είναι αυτή που υπερισχύει σήμερα σε όλα σχεδόν τα κόμματα. Η αντίθεση αυτή είναι πιο ουσιαστική στη σημερινή Ελλάδα από την ιστορική, και συχνά ψευδεπίγραφη, αντίθεση δεξιάς-αριστεράς. Εχουμε ανάγκη από ένα συγκροτημένο, διακομματικό, μέτωπο της λογικής. Και από έναν φορέα στο κέντρο του πολιτικού φάσματος που συμπυκνώνει αυτά τα προτάγματα.
* Ο κ. Αρίστος Δοξιάδης είναι συγγραφέας του βιβλίου «Το αόρατο ρήγμα: θεσμοί και συμπεριφορές στην ελληνική οικονομία».
www.kathimerini.gr
56 σχόλια:
Καλημέρα σε όλους τους φίλους
Καλημερα στην καλη παρεα! Καλημερα Γιαννη. Ωραιο αρθρο.
Καλημέρα ΒΑΓΓΕΛΗ
Καλημερα στην παρεα.
κλμ παικτε
Καλημέρα σε ολα τα παιδιά. Τι γίνεται με την ΑΛΚΟ?????
Ο πωλητής στην ΤΕΝΕΡΓΑ έχει πολλά ακόμη???????
Καλημερα,καλημερα σε ολους !
το 1280-1285 ειναι το επιπεδο που μας ενδιαφερει εδω
η ΑΛΚΟ προβληματικη ,με πολλα χρεη τα τελευταια χρονια
εφτασε τα 5εκ κεφαλαιοποιηση μονο
δειγμα της αδυναμιας της
την καλημερα μου σε ολη την παρεα...καλη συνεδριαση να εχουμε κ προσοχη σε παγιδες...
οχι βιασυνες...υπομονη...χαχα
Ιούνιος μήνας της ΔΕΗ υποτίθεται, ύπνος βαρύς και ήσυχος.
Καλημέρα Μιχάλη. Δώσε ρυθμό. Το 1280 το μπορούμε.
Το μπορουμε Λευτερη,αλλα εκει πρεπει να δουμε τι θα γινει
δεν θελει βιασυνες οπως λεει και ο Hawk
ειδικα αν επιδειξει αδυναμια ο ΔΤΡ
να υπερβει τις 182 μον
καθως θα τραβηξει κατω το συστημα
ο ΔΤΡ πλεον ειναι παντοδυναμος κ πρεπει να τον σεβομαστε..χαχα..
παντως η αγορα ακομα διστακτικη..
Πραγματι Hawk γι αυτο τον παρακολουθουμε στενα :)
3εκ πακετακι στην ΣΑΙΚΛ στα 0,70!
παλιες καλες εποχες...που δεν ειχαμε τσιρο ιτσ...
καλα οι αμερκάνοι με τα ρωσόου δεν θα ψωνισουν;;;πολυ το παιδευουν
1,8% τα τριμηνα εντοκα απο 2.15 % την προηγουμενη φορα..
δεν ακουει ...ιτσ
Πολυ καλο νεο...θα φανει,αν οχι τωρα σε λιγο.
ΧΑΙΡΕΤΩ ΤΗΝ ΠΑΡΕΑ...εχουμε καποια αποψη για ΔΡΟΜΕΑ?? εχει κολλησει στα χαμηλα κ κανεις δεν ασχολειται...
Βεβαιως και ειναι καλο νεο,δεν ακουει γιατι δεν περναμε το 1280
και γιατι οπως εχουμε πει δεν χρειαζονται βιασυνες
εχουμε εκκρεμοτητες απο κατω gap και λοιπα
Καλησπερα Θαναση.. όποτε παιξει ,θα φανει
τα τριμηνα της ηταν καλα Μιχαλη?
Ναι Θαναση ,ειδικα για αυτες τις τιμες δεν εχει προβλημα
προς το παρον βρηκε στηριξη στο gap, ειναι αρκετα ενδιαφερον αυτο
Παμε για νεο χαμηλο ημερας ;;
χαμηλό ημέρας...
Αντε ρε παιδια τα γκαπακια 3 μερες τα λεμε
1.8% τα τριμηνα εντοκα....
μολις κλεισουμε το γκαπέ θα ....
ψαρωσουμε
στραβογαμμιαδες...εκλεισε το γκαπέ;;
Τραβογραμμιαδες κυριε μου ..να τα λεμε σωστα χαχα
οχι ,οχι και αν κλεισει δεν μας πειραζει να παει και λιγο πιο κατω
οκ Μικ
…καλησπερούδια!
...μπήκαμε στο γκαπ …οεο
…για ένα …τεστ παπ …οεο
…και σε ήχο ραπ …οεο
…έρχεται bull trap (;) …οεο
χαχαχα
ακομα εξω εισαι dwki μου;
…εντός (σε σαπάκια!)
…εκτός (από …σοβαρά)
…και επί τα αυτά !
γεια σου Dwki φιλτατε
αφου ,συμφωνα με τους στραβογαμιαδες ,δεν εκλεισε...
η ταλαιπωρια θα συνεχισθει μεχρι Παρασκευη-εκτος κυβερνητικου απροοπτου
τζάμπα τα έδωσα Μιχάληηηηηηηηη...
χαχαχα
To kyberνητικο απροοπτο να το φοβαστε στις 26...
οχι νωριτερα...ουτε αργοτερα.
τι ειναι στις 26 ωρε;;;
Γιατι τι γινεται στις 26 Ηλια ,τι σοβαρο εχουμε;;;
Ανδρεα ενταξει δεν πειραζει ,ξερεις πως γινονται αυτα ενα 5% ακομα θα μπορουσες
Αμαν ρε παιδια...
στις 26 φευγουνε...
καθε μηνα στις 26 εχω εναν φοβο.
…μπάρμπα μου η Ipanema
…έγινε όνειρο απατηλό!
(…δεν βοήθησαν και τα …ψαράκια, βλέπεις…)
…όσο για το 26
…με …δουλεύει ο Ηλίας μας!
(…καθότι «στις 25 ψηφίζαμε και στις 26 …….»)
Αμαν ρε παιδια...
στις 26 φευγουνε...
καθε μηνα στις 26 εχω εναν φοβο.
…πίσω έχει η αχλάδα…….
Einai ρατσας κ την κοψανε(οπως τα σκυλια για ναναι ομορφα).
χαχαχαχαχαχ
με τα μυαλα που κουβαλανε και τις περικοπες στις συνταξεις -μετα απο 5 χρονια συνεχεια- σιγουρα εχουν αποφασισει οτι θα φυγουνε...
πλεον δεν εχω και κανεναν φοβο ,μεινουν -φυγουν...ελθουν ,δεν ελθουν αλλοι...
ξερω οτι παω κατω απο 1000ρικο...
αλλα μια ντουφεκια θα ριξω και εγω
Kαλησπέρα παίδες στις 18:00 έχουμε και την επαναληπτική Γ.Σ. της ΕΧΑΕ με μοναδικό θέμα την αύξηση ή όχι του ποσού της επιστροφής κεφαλαίου που είχε προταθεί,των 0,20...
Για να δουμε firecode αν θα το αυξησουν το 0,20
ΕΥΠΡΟ 9,15
κυρΜικε μας...
ευρωπροδοτης μαινομενος
Καλο κλεισιματακι λιγο ακομα πιο κατω,,
Στα 10 μπαρμπα μου θα παει χαχαχαχ
Απο 1ης Ιουλιου μειωνονται και οι εργοδοτικες εισφορες
αντε σιγα σιγα να γινουμε ανθρωποι
Μικε ...αστο .ΒΡΩΜΑΕΙ η δουλεια
καπου καταντησε μαλακια μεγιστη
με τις περικοπες.
να κοψει τον κωλο του ο Σαμ ,να επιστρεψει τα λεφτα στα ταμεια
ολα τα αλλα ειναι πιπες
Δημοσίευση σχολίου