Διασπάται η Alpha Bank ακολουθώντας το μοντέλο Eurobank – Με στόχο την εμπροσθοβαρή μείωση των NPEs- Η Morgan Stanley δίνει τη σύσταση overweight για την ελληνική αγορά ήτοι για αποδόσεις καλύτερες από αυτές της αγοράς -Συμφωνία Mytilineos – Gazprom για την προμήθεια φυσικού αερίου-Citigroup: Η Ελλάδα στους κερδισμένους από την πρόταση Κομισιόν

Σάββατο 18 Νοεμβρίου 2017

ΣΆΒΒΑΤΟ..
με μουσική

                    ΠΑΤΕΡΑΣ ΚΑΙ ΓΙΟΣ

ΕΙΤΕ ΤΟ ΠΙΣΤΕΥΕΤΕ ,ΕΙΤΕ ΟΧΙ 
Η ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΑΝΙΣΟΤΗΤΑ ΜΕΙΩΝΕΤΑΙ...


Του Philip Booth
Δύο φορές τις τελευταίες επτά μέρες, ο Πάπας Φραγκίσκος έκανε σημαντικές δηλώσεις για την οικονομία. Στην τελευταία του δήλωση αναφέρθηκε στη συστημική και εγγενή αύξηση των ανισοτήτων. Πρόκειται για ένα μόνιμο θέμα που εγείρει το Βατικανό, το οποίο κατά καιρούς απασχόλησε και την πρώην Επιτροπή για τη Δικαιοσύνη και την Ειρήνη του Βατικανού.

Η ιδέα ότι η ανισότητα αυξάνεται είναι διαδεδομένη. Όταν Βρετανοί πτυχιούχοι πανεπιστημίου κλήθηκαν να απαντήσουν ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών σε μια έρευνα για την πρόοδο της ανθρωπότητας σε θέματα όπως η μείωση της φτώχειας, τα ποσοστά αλφαβητισμού και η ανισότητα, το 90% έδωσε λάθος απαντήσεις. Όπως είχε επισημάνει ο Hans Rosling, αν γράψει κανείς τις πιθανές ερωτήσεις πάνω σε μπανάνες και αφήσει έναν χιμπατζή να διαλέξει μια από αυτές, θα έχει μεγαλύτερα ποσοστά επιτυχίας.

Η παρανόηση ως προς την πρόοδο της ανθρωπότητας έχει σημασία καθώς, αν πιστεύουμε ότι τα πράγματα είναι πολύ χειρότερα απ’ ό,τι είναι στην πραγματικότητα, θα πάρουμε λάθος αποφάσεις πολιτικής - και πιθανόν αποφάσεις πολιτικής που θα αποδειχθούν καταστροφικές για τους φτωχούς.
Οι Καθολικοί θα πρέπει να έχουμε μια παγκόσμια θεώρηση των πραγμάτων. Η παγκόσμια ανισότητα μειώνεται: και είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα συνεχίσει να μειώνεται μέχρι και το 2035. Αυτό σε μεγάλο βαθμό οφείλεται στην παγκοσμιοποίηση. Η ενσωμάτωση της παγκόσμιας οικονομίας, όπως είχε επισημάνει ο Πάπας Ιωάννης Παύλος Β’ στο Centesimus annus, οδήγησε πρώην φτωχές χώρες να αναπτυχθούν πολύ πιο γρήγορα. Στο μεταξύ, τα εισοδήματα των πλούσιων χωρών αναπτύσσονται με βραδύτερο ρυθμό.

Είναι αλήθεια ότι η ανισότητα έχει αυξηθεί στο εσωτερικό κάποιων χωρών. Αυτό είναι αναμενόμενο. Αν μια χώρα ξεκινήσει με ένα μεγάλο ποσοστό του πληθυσμού της να ζει στα πρόθυρα της πείνας, βυθισμένο σε μια ισότητα εξαθλίωσης, όταν αυτή αρχίσει να αναπτύσσεται, δεν θα πλουτίσουν όλοι με τον ίδιο ρυθμό. Ακόμη όμως και χώρες όπως η Κίνα είδαν εδώ και πάνω από μια δεκαετία την ανισότητα να σταθεροποιείται και στη συνέχεια να μειώνεται.

Η ανισότητα είναι μεγαλύτερη σε χώρες της Νότιας Αμερικής και της Νότιας Αφρικής, όπου ο προστατευτισμός είναι ο κανόνας και το κράτος έχει κεντρικό ρόλο στην οικονομία, κάτι που ο Πάπας φαίνεται πως υποστηρίζει. Πράγματι, ο κατάλογος των χωρών με τη μεγαλύτερη ανισότητα και ο κατάλογος των χωρών όπου το κράτος έχει τον πιο κυρίαρχο ρόλο μοιάζουν σε μεγάλο βαθμό. Ακόμη και στις πλούσιες χώρες, είτε λόγω των ρυθμίσεων της αγοράς εργασίας στην ηπειρωτική Ευρώπη που έχει ως αποτέλεσμα μέχρι και 40% ανεργίας στους νέους ανθρώπους, είτε λόγω των περιορισμών στη χρήση γης για έγερση κατοικιών στο Ηνωμένο Βασίλειο, το κράτος συχνά θέτει σημαντικά εμπόδια στην προσπάθεια των φτωχών να βελτιώσουν την κατάστασή τους.

Βεβαίως, οι παρεμβάσεις που αυξάνουν την ανισότητα δεν είναι οι πολιτικές που ο Πάπας θα έλεγε ότι επιθυμεί. Παρ’ όλα αυτά, συχνά υποστηρίζει ότι θέλει οι συμμετέχοντες στις αγορές να περιορίζονται από ρυθμίσεις. Το πρόβλημα είναι ότι οι άνθρωποι στα κέντρα της εξουσίας έχουν ακριβώς τις ίδιες ατέλειες με τους ανθρώπους που διοικούν τις επιχειρήσεις. Γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο, η παρέμβαση μπορεί συχνά να παραγάγει συνέπειες αντίθετες από τις προσδοκώμενες. Για παράδειγμα, οι πολιτικές που ευνοούν την καθαρή ενέργεια, τις οποίες ζητά ο Πάπας, μπορεί να είναι καλές καθαυτές, αλλά μια απρόθετη συνέπειά τους είναι ότι τείνουν να αυξάνουν την ανισότητα καθώς οι φτωχοί πληρώνουν ένα μεγαλύτερο ποσοστό του εισοδήματός τους για καύσιμα απ’ ό,τι οι πλούσιοι.
Δεδομένων των αρνητικών απρόθετων συνεπειών της κρατικής παρέμβασης στις αναπτυσσόμενες χώρες, θα πρέπει τουλάχιστον να χαρούμε που ο Πάπας ολοκλήρωσε την ομιλία του λέγοντας ότι η κοινωνία των πολιτών θα πρέπει να διαδραματίσει το ρόλο της, εκπολιτίζοντας τόσο το κράτος, όσο και την αγορά.
--

Ο Philip Booth είναι καθηγητής χρηματοοικονομικών, δημόσιας πολιτικής και ηθικής στο St Mary’s University στο Twickenham και ακαδημαϊκός ερευνητής στο Institute of Economic Affairs.

www.liberal.gr

3 σχόλια:

ArTaXiA είπε...

Ακόμη ένα άρθρο χωρίς καμμία τεκμηρίωση περί των ισχυρισμών του, χωρίς αναφορά σε δημοσιευμένες μελέτες, από μια ιστοσελίδα που αρέσκεται να ανεβάζει "όσα μας βολεύει να πιστεύουμε", αγνοώντας επιδεικτικά εκείνα που δεν συνάδουν με την πολιτική της τοποθέτηση.

Καλημέρα παίκτε.

michele είπε...

Καλησπερα και απο μενα. Προκειται προφανως για αναδημοσιευση απο ξενο τυπο.Φυσικα και υπαρχουν στοιχεια για αυτα που υποστηριζει ο αρθογραφος. Οσον αφορα το site. Πολλοι μονιμοι συντακτες που εγω γνωριζω τι φουμαρει ο καθενας ανηκουν σε ...κεντροαριστερο στρατοπεδο η προερχονται απ αυτο. Σιδερης,Παντελακης,Μουμτζης,Τετραδης και αλλοι.

austin είπε...

Καλησπέρα!

Δυστυχώς νομίζω ότι είναι πολύ δύσκολο θέμα αυτό, όπως και δύσκολα υπολογίσιμο.
Η προσωπικη μου άποψη πάνω σε αυτό είναι λιγο σαν του...μπακαλη. Γιατί έρευνες και νούμερα υπάρχουν και από τις δύο πλευρές οι οποίες και λένε ακριβώς το αντίθετο.

Σαν αίσθηση λοιπόν και σαν εκτίμηση, μπορώ να πω το κατωθι:

Οταν κάποιος υποστηρίζει ότι παλια υπήρχε μεγαλύτερη οικονομική ισότητα, μάλλον θα την θεωρεί προς τα κατώτατα οικονομικά επίπεδα.
Αν εξαιρέσουμε στα παλιά χρόνια, τους δούλους και τους αστους-φεουδαρχες-ευγενεις (δλδ τους αρκετά πλούσιους) τότε η συντριπτική πλειοψηφία των ανθρώπων τότε ζουσε για παραδειγμα στα χωματα, δεν είχε δάπεδο το σπίτι. Παλι στις μέρες μας υπάρχουν τέτοια παραδείγματα, αλλά δεν είναι μαζικό φαινόμενο. Αρα ως ποσοστού και μόνο η ζωή σε τέτοιο επίπεδο βελτιώθηκε.

Για να το τραβήξω λίγο ακόμα, αν μπορούσαμε για χάρη της κουβέντας (προς θεού μακριά από μένα ο οικονομικός ρατσισμός) να θεωρήσουμε στην "κατηγορία δούλου" αυτόν που είναι μέσα στο σπίτι και καθαρίζει η μία εσωτερική γυναίκα, η έναν μετανάστη που καθαρίζει μαγαζιά εστίασης, πάλι θα τους δεις με διάφορες πολυτέλειες της σύγχρονης εποχής, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι είναι τελεια.

Παλιά η μάζα των ανθρώπων δεν είχε καμία πολυτέλεια.

Αν κάποιος πάλι θέλει να το παρει από την άλλη πλευρά θα σου πει (το απλουστευω για να χάρη της κουβέντας πάλι) ότι ο ένας έχει ελικόπτερο και πόσα ακόμα, ενώ ο άλλος έχει κινητό και δάπεδο στα πόδια, η ανισότητα είναι τεράστια. Στα δικά μου μάτια, υπολογίζω έως τεράστιας διάστασης ανισότητα να μένει στην υγρασία ένας άνθρωπος ενώ ο ευγενής έτρωγε και έπινε και φόραγε χρυσά, σε σε σχέση με το ελικόπτερο σε σχέση με το ότι ο άλλος έχει δάπεδο στα πόδια του η/και κινητο. Δλδ η κριτική εδώ γίνεται με κάποια πράγματα δεδομενα..που πάλι δεν υπήρχαν καν, άρα δεν μπορεί να υπάρχει σύγκριση με παλιότερα και αν η ψαλίδα ανοίγει η κλεινει.

Απλά είναι πολυ πιο εύκολο να δει κανείς και να υπολογίσει την υλική διαφορά, σε μια αμιγώς καταναλωτική κοινωνία.

Υγ. Σε όλο αυτό βάζω ένα αστεράκι έρευνας αν ο πληθυσμός τριτοκοσμικων χωρών είναι πολύ μεγαλύτερου ποσοστού σε σχέση με αυτού του ανεπτυγμενου. Και βέβαια τι θεωρούμε τριτοκοσμικου. Γιατί μπορεί στην Αφρική να πληρώνονται με ένα ποτήρι λαδι και ένα ρύζι, αλλά και στην Βενεζουέλα πλέον δεν πάνε και πολύ πίσω για παραδειγμα. Οσο για την κουβέντα γιατί να υπάρχουν τριτοκοσμικες χώρες, για αυτό έγραψα ότι είναι δύσκολο θέμα